Home

Cara Membuat Apam mekar Enak 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Apam mekar di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Apam mekar yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Apam susu dah buat, apam polkadot dah buat, apam nasi dah buat, apam pisang pun dah buat, kali ni kita buat apam mekar pulak. Ada jugak apam mekar yang guna eno. Apam mekar merupakan kuih yang tidak lekang oleh masa.

Apam mekar - resepipouler.com APAM SENYUM MEKAR ANTI GAGAL CaraCikDyg. Projek apam semasa bercuti CNY di kampung. Kali ini SV nak berkongsi resepi apam mekar yang sangat gebu, lembut dan sedap.

8 Ingredients of Resepi Apam mekar

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Apam mekar ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 250 g - tepung gandum.
  2. Sedia 200 g - gula.
  3. Sedia 130 ml - susu segar/susu cair.
  4. Sedia 2 - biji telur gred A.
  5. Sedia 1 - sdb ovelete.
  6. Sedia 1 - sdk esen vanila.
  7. Sedia - Pewarna pilihan.
  8. Sedia - Papercup ikut saiz yg kita mahu.

Resepi ni staff SV belajar sendiri dulu. Apam mekar yang sedap ini dihasilkan menggunakan beberapa bahan utama. Apam mekar tepung beras ni sesuai juga dihidangkan kepada kanak-kanak kerana rupanya yang comel jika diletakkan di dalam muffin cup yang kecil dan warna yang lembut dan ceria. Kuih Apam Gula Hangus dan Apam Mekar Aiskrim Soda adalah antara kuih tradisional yang menjadi kegemaran ramai tak kira usia.

7 Cara Membuat Apam mekar

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Apam mekar pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Mula² ayakkan tepung & masukkan semua bahan² kedlm mixer.
  2. Putar pada kelajuan perlahan 1 minit.
  3. Selepas 1 minit tukar pada kelajuan yg maxima selama 7-8 minit.
  4. Adunan akan menjadi warna putih & gebu stop mixer & bahagikan kepada beberapa warna yg hendak kita guna.
  5. Masukkan dlm piping bag & paipkan kedlm papercup..nak buat corak pun boleh..nak buat plain je pun boleh..ikut kreativiti masing² ye.
  6. Panaskan kukusan & kukus apam tadi dengan api yang kuat.
  7. Selamat mencuba.

Apam Mekar By Kak Wan @ Resipicitarasawan. Dalam pengisar makanan, masukkan telur,susu dan gula. Selalu dihidangkan sebagai camilan di majlis-majlis istimewa, apam mekar sangat sesuai untuk dihidangkan di atas desset table anda kerana rupanya yang cantik dan berwarna-warni. Apam atau apem (dikenal juga dengan appam di negeri asalnya India) adalah makanan yang terbuat dari tepung beras yang didiamkan semalam dengan mencampurkan telur, santan, gula dan tape serta sedikit garam kemudian dibakar atau dikukus. Bentuknya mirip serabi, tetapi lebih tebal.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Apam mekar ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!