Home

Resepi Apom gandum gula gerek Mudah 2 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Apom gandum gula gerek di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Apom gandum gula gerek yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Roti gandum memiliki jumlah serat dan karbohidrat lebih tinggi dibandingkan roti putih tawar. Di Indonesia, kita bisa membeli roti gandum di berbagai toko, mulai supermarket, minimarket, atau melakukan pemesanan secara online di internet. Oleh karena diklaim lebih sehat ketimbang roti tawar.

Apom gandum gula gerek - resepipouler.com Resep Roti Tawar Gandum Madu Sehat. Wah, nampak macam sedap je cucur manis ni kan? Rupanya nak buat tu mudah sangat.

7 Bahan - Bahan Resepi Apom gandum gula gerek

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Apom gandum gula gerek ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 7 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 cawan - 1/2 tepung gandum.
  2. Sedia - Setengah bungkus marippan.
  3. Sedia 2 keping - Gula gerek.
  4. Sedia 1 camca - besar gula putih.
  5. Sedia Sedikit - garam.
  6. Sedia 1 cawan - air.
  7. Sedia - Kelapa putih.

Paling tak sangka, cuma guna tepung gandum je sebagai bahan utama tau. Bahan sampingannya pula cuma gula, garam dan minyak masak. Tak pakai telur, tak pakai baking soda semua tu. Pengaruh dosis ragi dan penambahan gula terhadap kualitas gizi dan organoleptik tape biji gandum.

2 Cara - Cara Apom gandum gula gerek

Dah ada 7 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Apom gandum gula gerek pula. Simple saja cuma 2 langkah.

  1. Masukkan gula gerek yg di masak dgn gula putih dan gaul sekali..
  2. Masukkan tepung gandum,marippan,garam dan air kacau sekali sehgga doh sebati dan lembut. Doh jgn terlalu keras biar lembut utk hasil yg lembut n sedap dan biarkan semalaman.Keesokkan pg kukus sehgga masak siap utk di hidangkan.kelapa putih gaulkan dgn sedikit garam mkn bersama apom NYUM.. NYUM td.. Selamat mencuba..

Gandum memilki serat alami yang utuh dan mampu menurunkan kadar gula darah yang sedang naik. Makanlah gandum tanpa atau dengan penambahan bahan makanan lain seperti ikan , Sayuran brokoli atau cabai yang dibuat menjadi sambal. Ada beberapa cara menurunkan gula darah untuk menghindari komplikasi diabetes, seperti : rutin memantau kadar gula darah, cukupi kebutuhan cairan, perbanyak makan serat, olahraga teratur batasi makanan karbohidrat, konsumsi ikan dan istirahat cukup. Satukan tepung beras, tepung gandum, gula pasir, yis, santan, telur dan bahan kisar halus. Kacau sebati memudian masukkan garam secukup rasa.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Apom gandum gula gerek ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!