Home

Resepi Nasi air Cepat 13 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi air di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi air yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Nasi Air ni popular di Terengganu dan Kelantan. Sebenarnya ramai yang tersilap, mereka ingat Nasi Air juga sepatutnya lebih pejal berbanding Bubur Nasi. Nasi Air biasa dimakan dengan ikan bilis.

Nasi air - resepipouler.com Agger nasi air cells are the most anterior ethmoidal air cells lying anterolateral and inferior to the frontal recess and anterior and above the attachment of the middle turbinate. Kadang-kadang dah boring makan nasi, tak tahu nak makan apa… Bila tak tahu nak makan apa, nak memasak lagilah tak 'kuasa' kan? Bagi yang tak ada idea tu, jom kita cuba resepi nasi air Kelantan ni.

13 Ingredients of Resepi Nasi air

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi air ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan A.
  2. Sedia 2 - pot beras.
  3. Sedia 8 - pot air.
  4. Sedia - Bahan B.
  5. Sedia 4 - ketul ayam.
  6. Sedia 1 - inci halia.
  7. Sedia 1 - biji bawang merah.
  8. Sedia 2 ulas - bawang putih.
  9. Sedia 100 g - daun ketumbar*potong memanjang.
  10. Sedia 100 g - lobak masin*potong dadu.
  11. Sedia 100 g - ikan bilis*goreng.
  12. Sedia 50 g - bawang goreng.
  13. Sedia 50 g - serbuk cili kering.

Ini lah akibatnya kalau asyik dok mengadap drama di kaca TV. Bila nampak orang masak ni. mak esok masak tuuuuu. Bila oarang masak tu. mak esok masak niiii. Air rebusan nasi (tanji) lebih berkhasiat berbanding nasi itu sendiri.

4 Step by Step Nasi air

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi air pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Masak bubur dengan nisbah 2 pot beras 8pot air,rebus beberapa ketul ayam, masukkan halia dan bawang sekali, bila sudah mendidih, angakat ayam.kemudian carik-carikkan isi ayam..
  2. Masukkan kiub pati ayam didalam Air rebusan ayam, garam, daun ketumbar Dan bawang goreng. Siap untuk Kuah..
  3. Dalam masa yg sama, potong lobak masin, goreng ikan bili, goreng kacang jika ada, boleh ditambah didalam hidangaan Nanti..
  4. Masukkan bubur, masukkan sup, tabur isi ayam, ikan bilis, lobak masin, minyak bawang putih, bawang goreng, daun ketumbar, serbuk cili dan kacang yg telah digoreng, siap untuk dihidangkan..

Air nasi dari beras perang dan beras berwarna didapati tinggi bahan berkhasiat (antioksidan) berbanding beras biasa. Air Mendidih Membuat Nasi Cepat Matang. Air mendidih suhunya lebih tinggi daripada air dingin. Baca Juga: Kompak Berkomentar Pedas Soal Sosok Rezky Aditya, Cantiknya Tiga Kakak Citra Kirana. Order from NASI AIR KAK NA online or via mobile app We will deliver it to your home or office Check menu, ratings and reviews Pay online or cash on delivery.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi air ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!