Home

Resepi Apam balik mudah Enak 14 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Apam balik mudah di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Apam balik mudah yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. This soft pancake which is usually made to order has a thick surface with thin and crispy side. Dengan resepi ini anda boleh membuat apam balik homemade yang bahkan lebih sedap daripada yang dijual. Apam balik yang nipis dan kecil ni selalunya dijual di pasar malam.

Apam balik mudah - resepipouler.com Apam balik (English: 'turnover pancake') or terang bulan (English: 'bright moon') or martabak manis (English: 'sweet martabak') or 曼煎粿 Màn Jiān Guǒ (English: 曼煎 Màn Jiān is the homophone of 滿清 Mǎn Qīng, which was the final imperial dynasty in China and 粿 Guǒ means pancake). How To Make Crispy Apam Balik That's Just Like The Pasar Malam Ones. Those who love crispy apam balik and those who love the fluffy ones.

14 Ingredients of Resepi Apam balik mudah

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Apam balik mudah ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan inti.
  2. Sedia 200 g - kacang tanah.
  3. Sedia 100 g - gula.
  4. Sedia - minyak untuk menggoreng kacang.
  5. Sedia - Bahan Kulit.
  6. Sedia 2 cawan - tepung gandum.
  7. Sedia 1/2 cawan - gula.
  8. Sedia 1/2 - sudu kecil baking powder.
  9. Sedia 1/2 - sudu kecil baking soda.
  10. Sedia 1/2 - sudu kecil garam.
  11. Sedia 1 - biji telur.
  12. Sedia 1 1/4 cawan - air.
  13. Sedia 2 - senduk minyak masak.
  14. Sedia sedikit - pewarna kuning.

Whichever type of person you are, one thing is for. Apam balik ni saya sediakan pagi pagi lagi sebagai menu sarapan, lebih lebih lagi pagi esok Boy akan berangkat kembali Saya melihat laling hubby masuk dapur dan keluar dengan apam balik di tangan. Resepi apam balik ataupun terkenal sebagai Malaysian pancake, memang kebiasaan dijual di pasar malam atau di gerai-gerai makanan. Masa saya upload video apam balik di YouTube channel Buat Orang Lapo baru-baru ni, ramai yang cakap terliur dengan apam balik Buat Orang Lapo.

6 Instructions Apam balik mudah

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Apam balik mudah pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Buat inti dulu ok. Goreng kacang tanah hingga masak. Tos dan buang minyak guna tisu dapur. Kemudian kisar kacang separa hancur. Ketepikan. Gula jangan buat apa-apa. Guna macam tu je nanti..
  2. Campur semua bahan untuk kulit dia. Blend selama 1-2 minit. Sebelum blend tu gaul dulu sikit-sikit bagi blender korang tak stuck ok hehe..
  3. Panaskan kuali korang. Kuali guna yang non stick pan lagi cantik luar dia. Kalau takde, pakai je la apa yang ada. Ira pakai kuali kecik, kuali legend mama hehehe. Letak majerin sikit untuk tak bagi adunan tak melekat dekat kuali. Letak dalam 2 senduk ye. Kalau nipis sangat nanti tak terasa kegebuan adunan ni 🤤..
  4. Lepastu terus taburkan gula. Taburlah banyak mana kita suka. Ira tak suka manis sangat jadi Ira tabur sikit-sikit je. Kemudian tabur kacang blend tadi. Biarkan sampai keluar lubang-lubang 'jerawat' kat permukaan adunan. Tu tanda dah nak masak. Tunggu lagi sekejap sampai nampak gula tu mencair..
  5. Lepastu terus lipat dan angkat. Siap dah. Senang kan?.
  6. Ni la hasilnya. Seronok betul mama babah, suami dan anak Ira makan ni. Sedap sungguh! Siap bagi dekat embah dan acik rumah sebelah hehehe. Selamat mencuba adik akak semua! 😘.

Kami berkongsi resepi yang mudah dan terbaik. Apam balik atau juga dikenali sebagai apom balik, murtabak manis dan terang bulan adalah sejenis kuih tradisi Indonesia, Malaysia dan Singapura. Cook for a while then add the banana slices. Cover the pan to cook the apam. Have you eaten Apam balik at Apom Chooi recently?

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Apam balik mudah ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!