Home

Resepi Nasi air a.k.a moi Mudah 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi air a.k.a moi di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi air a.k.a moi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resepi nasi daging AIR asam kerisik cara masak apa kita M.a.k, selamat mencuba tau, resepi berasal dari utara tanah AIR, saya meng'olah cara saya masak, sekiranya ada kesalahan resepi harap dimaafkan. Узнать причину. Закрыть. Moi Sup Ayam ( Bubur Nasi ). Sesuai untuk yang suka bubur nasi.

Nasi air a.k.a moi - resepipouler.com Apapun nama panggilannya, yang penting ianya memang mudah sangat nak dibuat. Jadi jom kita tengok resepi nasi air Kelantan oleh Cik Puan Yana yang dikongsikan di bawah ini. Ini lah akibatnya kalau asyik dok mengadap drama di kaca TV.

22 Bahan - Bahan Resepi Nasi air a.k.a moi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi air a.k.a moi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 22 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan-bahan nasi.
  2. Sedia 1 - cup Beras.
  3. Sedia 4 - cup air rebusan ayam /daging.
  4. Sedia 1 - inci halia(titikkan).
  5. Sedia 1 batang - serai(titikkan).
  6. Sedia 3 ulas - Bawang putih (titikkan).
  7. Sedia 1 tsp - garam (Secukupnya).
  8. Sedia - Bahan-bahan sup.
  9. Sedia 5 - cup air rebusan ayam /daging.
  10. Sedia 2 - inci halia(hiriskan).
  11. Sedia 3 ulas - Bawang putih.
  12. Sedia 2 - biji Bawang.
  13. Sedia 2 batang - Kayu manis.
  14. Sedia 3 - Buah pelaga.
  15. Sedia 3 - Bunga cengkih.
  16. Sedia 1 - Sup bunjut.
  17. Sedia - Bahan-bahan tambah.
  18. Sedia - Kacang tanah di Goreng.
  19. Sedia - Ikan bilis goreng.
  20. Sedia - Lada kicap.
  21. Sedia - Bawang Goreng.
  22. Sedia - Hirisan ayam yang telah di Goreng.

Bila nampak orang masak ni. mak esok masak tuuuuu. Bila oarang masak tu. mak esok masak niiii. Hari ini ita masak nasi air. Moi aka Bubur Nasi. #sarapan #goldenapron Moi ni kegemaran anak & suami.

5 Cara Penyediaan Nasi air a.k.a moi

Dah ada 22 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi air a.k.a moi pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Basuh bersih beras. kemudian Rebus ayam atau daging sehingga empuk (air ini akan digunakan untuk menyediakan sup dan juga memasak nasi).
  2. Masukan bahan-bahannya lainnya seperti halia, bawang putih, serai yang telah diketuk/titik dan sedikit garam kedalam periuk yang berisi beras. Lalu masukkan air rebusan kedalam periuk yang berisi beras tadi. Anggaran nisbah air dan beras adalah air perlu sekali ganda lebih banyak daripada sukatan air utk memasak nasi biasa.Masak nasi seperti biasa. (Nasi perlu sedikit lembik drp biasa)..
  3. Cara menyediakan sup. Tumis kayu manis, buah pelaga, bawang merah, bawang putih dan halia sehingga naik bau. (Tips utk mendapatkan sup yg enak, saya memasukkan garam dan gula dalam tumisan bawang, goreng sehingga bawang bertukar warna perang gelap. Karamel drp gula hangus akan menjadikan sup lebih sedap).Lalu masukan air rebusan ayam,kedalam periuk tambahkan sup bunjut dan garam secukupnya. Masak sehingga mendidih..
  4. Goreng isi ayam(lalu hiriskan), goreng kacang tanah, ikan bilis sebagai bahan pelengkap kepada hidangan nasi air nie..
  5. Sendukkan nasi yang telah masak kedalam mangkuk, lalu tuangkan sup dan hiaskan dengan hirisan ayam atau daging, bawang Goreng. Kacang ikan bilis dan lada kicap. Siap sedia untuk di nikmati..

Kalau masak mesti kena seperiuk besar baru cukup 😂 Kalini Cikna Nasi Air Simple. Ada byk versi, dgn daging,dgn pelempung,ayam dsb.tapi ni paling simple. I love the nasi air - a bit like porridge but with delicious soup. A must-have for me whenever I visit Kota Bharu. Not too crowded when I went at.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi air a.k.a moi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!