Home

Resepi Labu Air dan Suhun Enak 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Labu Air dan Suhun di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Labu Air dan Suhun yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Tanaman labu air sendiri sebenarnya memiliki ragam bentuk, ada yang berbentuk bulat dan juga lonjong. Cara MUDAH masak sayur labu air cara orang Terengganu. Rahsia Buat Sambal Kicap Sedap Dan Power

Labu Air dan Suhun - resepipouler.com Selain itu juga memiliki sifat diuretik dan anti-inflamasi. Lihat juga resep Tumis labu air pedas enak lainnya! Labu air atau labu sayur (Lagenaria siceraria) adalah sejenis labu yang buah mudanya dapat disayur dan buah tuanya dijadikan wadah air, tabung, kantung hias, ataupun koteka.

7 Ingredients of Resepi Labu Air dan Suhun

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Labu Air dan Suhun ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 7 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Sebiji labu air yang sederhana besar.
  2. Sedia sedikit - ikan bilis/ ikan rebus.
  3. Sedia 5 ulas - bawang merah.
  4. Sedia 2 ulas - bawang putih.
  5. Sedia sedikit - lada hitam.
  6. Sedia - suhun.
  7. Sedia - garam secukup rasa.

Labu air masih berkerabat dekat dengan beligo dan rasanya pun bermiripan. Sementara suhun berwarna putih jernih dan ia lebih liat dan tidak mudah patah walaupun dalam keadaan kering. Selepas dimasak teksturnya licin, menyerap air dan mudah putus, rasanya adalah tawar berbanding bihun. Sebelum dimasak bihun cukup sekadar direndam air panas.

4 Step by Step Labu Air dan Suhun

Dah ada 7 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Labu Air dan Suhun pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Sediakan bahan2. sy dh siap potong serong labu air ni..
  2. Tumbukkan lada hitam sampai lumat. Baru tambah ikan bilis, bawang merah dan bawang putih. Tumbuk guna lesung je..baru umphhh...
  3. Jerang air dlm periuk sampai agak mendidih. Masukkan bahan2 yang dah ditumbuk tadi.Masak seketika..
  4. Masukkan labu air. Masak sehingga agak mendidih then baru masuk suhun. Dah agak lembut, padamkan api then tambah garam secukup rasa..

Selain daripada suhun goreng, sy juga suka masak mee udon. sblm ni sy pernah ajar dekat youtube mcm mana nak masa mee. Ingin berfoto selfie sambil berenang di dalam air atau mendengarkan musik sambil mandi? Yuk gunakan saja salah satu HP tahan air dan debu paling murah berikut ini. Anda tertarik dengan HP anti air dan debu satu ini? The movie was filmed in Singapore and it revolves around the antics.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Labu Air dan Suhun ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!