Home

Cara Membuat Ayam Masak Thai #phopbylinimohd #Batch21 Sedap 3 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Masak Thai #phopbylinimohd #Batch21 di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Thai #phopbylinimohd #Batch21 yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Ayam Masak Thai versi Che Nom yang mudah disediakan, rasanya sangat sedap dengan gabungan cili dan kunyit segar, aroma dari daun limau purut dan. Boleh tahan sedap jugak ayam masak Thai ni. Lebih kurang rasa macam ayam masak cili padi.

Ayam Masak Thai #phopbylinimohd #Batch21 - resepipouler.com Jom, apa kata kali ini cuba buat resipi ayam masak Thai pula. Siapa yang gemarkan masakan yang masam masam manis. Ayam Masak Thai versi Che Nom yang mudah disediakan, rasanya sangat sedap dengan gabungan cili dan kunyit segar, aroma dari daun limau purut dan serai …ditambah pulak dengan perahan jus.

16 Bahan - Bahan Resepi Ayam Masak Thai #phopbylinimohd #Batch21

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Thai #phopbylinimohd #Batch21 ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - perapan ayam.
  2. Sedia 6 - ketul kepak ayam.
  3. Sedia Sedikit - serbuk kunyit.
  4. Sedia - Garam Himalaya pink.
  5. Sedia - bahan sos.
  6. Sedia 2 batang - cili merah - dikisar.
  7. Sedia 1 ulas - bawang besar - dikisar.
  8. Sedia 2 - sudu besar sos cili thai.
  9. Sedia 2 - sudu besar pes stim limau.
  10. Sedia 1 - sudu besar sos tomato.
  11. Sedia 1/2 keping - gula kabung.
  12. Sedia - Garam Himalaya Pink - secukup rasa.
  13. Sedia Sedikit - minyak untuk menumis.
  14. Sedia - hiasan.
  15. Sedia Sedikit - hirisan lada benggala hijau.
  16. Sedia Sedikit - hirisan bawang besar-dipotong bulat.

Resepi Ayam Masak Merah yang ini diambil dari blog Ana Suzana yang dipelajari dari ayahnya yang merupakan seorang tukang masak bagi majlis kenduri kawin yang tersohor di kampung beliau. Ayam masak merah is a Malaysian traditional dish. This literally means chicken "cooked-red" in English. It is a casserole of chicken pieces in dried chillies sambal.

3 Cara - Cara Ayam Masak Thai #phopbylinimohd #Batch21

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Thai #phopbylinimohd #Batch21 pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Gorengkan ayam yang telah diperap dalam air fryer 180 darjah celcius - 10minit, dan terbalikkan, tambah lagi 10minit.
  2. Kisar cili merah dan bawang. Panaskan minyak dan tuang bahan kisar ke dalam kuali.
  3. Masukkan bahan sos. Masak sehingga mendidih. Masukkan gula kabung dan biarkan seketika. Apabila telah mendidih, masukkan ayam yang telah digoreng, lada benggala dan bawang besar. Siap!.

Seperti kebanyakan masakan Thai yang lain, masakan ayam masak paprik ini memang kaya dengan pelbagai rasa seperti pedas, masam dan manis. Selera makan anda pasti akan terbuka bila. Ayam bisa diolah jadi berbagai menu masakan yang menggugah selera, seperti digoreng atau Namun sebelum mulai masak, kamu perlu mengetahui bagaimana cara memasak ayam yang benar. Bila tiba saja bulan Ramadan pasti para ibu pening fikirkan juadah untuk disajikan kepada keluarga dan tetamu yang datang ke rumah. Hidangan cukup popular ini memang digemari orang ramai.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Thai #phopbylinimohd #Batch21 ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!