Home

Cara Membuat Resepi Ikan Kembung Panggang Segera Sedap 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Resepi Ikan Kembung Panggang Segera di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Resepi Ikan Kembung Panggang Segera yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Resepi Ikan Kembung Panggang Segera - resepipouler.com

12 Ingredients of Resepi Resepi Ikan Kembung Panggang Segera

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Resepi Ikan Kembung Panggang Segera ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan- bahan.
  2. Sedia 2 - ekor ikan kembung - buang isi perut dan basuh bersih.
  3. Sedia 1 - foil atau daun pisang - utk balut ikan sewaktu bakar/panggang.
  4. Sedia - Bahan melumur ikan.
  5. Sedia 1 - sudu sos tiram.
  6. Sedia 1 - sudu kunyit.
  7. Sedia 1/4 - sudu garam.
  8. Sedia - 1 sudu serbuk cili merah.
  9. Sedia - Bahan penyedap rasa.
  10. Sedia 3 - bj bawang putih dgn sekali kulit - basuh bersih dan ketuk.
  11. Sedia 1 - bj bawang besar - hiris.
  12. Sedia 2 - sudu besar minyak - utk tumis jdkan mnyak bawang.

5 Instructions Resepi Ikan Kembung Panggang Segera

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Resepi Ikan Kembung Panggang Segera pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Selepas ikan dibasuh bersih, lumur dgn bahan2 melumur ikan hingga sekata semuanya..
  2. Tumiskan bahan penyedap rs sehingga garing. Ambil foil, lapikkan atsnya daun kunyit/daun pandan, kemudian tuangkan setengah minyak bawang dgn bhn tumis td..
  3. Kemudian, letak ikan ats daun yg dituang minyak td, then tuang baki minyak bawang dan bahan td hingga habis..
  4. Balutkan elok2 foilnya, dan bolehla dipanggang ats api beralaskan kuali leper ke magic pan ke af ke dan apa shj yg sesuai.. kt panggang ats batu tu haa😅 panggang dlm masa 15 mnt. Mnyk bawang td dh membantu ikan tu masak dgn elok ☺️.
  5. Akhir sekali, bolehla tuang budu, perah asam limau dan patah2kan cili api.. boleh makan dgn nasi putih panas2.. ermmm dapnyaa 🤤🤤🤤🤤.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Resepi Ikan Kembung Panggang Segera ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!