Home

Resepi Aiskrim Jagung Hazelnut Enak 9 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Aiskrim Jagung Hazelnut di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Aiskrim Jagung Hazelnut yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Aiskrim Jagung Hazelnut - resepipouler.com

9 Bahan - Bahan Resepi Aiskrim Jagung Hazelnut

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Aiskrim Jagung Hazelnut ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1.5 liter - air masak.
  2. Sedia 1 tin - susu cair.
  3. Sedia 1 cawan - susu pekat manis (nak manis boleh tambah lagi).
  4. Sedia 1/2 cawan - gula pasir.
  5. Sedia 3 - sudu besar tepung jagung (di bancuh).
  6. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  7. Sedia - BAHAN BAHAN PERISA (IKUT CITARASA).
  8. Sedia 3 - sudu besar pes jagung.
  9. Sedia 8 - sudu besar hazelnut coklat LECKER (masukkan dalam piping beg).

6 Step by Step Aiskrim Jagung Hazelnut

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Aiskrim Jagung Hazelnut pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Masukkan air, susu cair, susu pekat manis dan gula dalam periuk. Kacau hingga gula larut dan semua sebati..
  2. Masukkan bancuhan tepung jagung. Kacau hingga tiada ketulan. Kemudian masukkan perisa jagung dan garam. Kacau hingga sebati. Tutup api dan biarkan sejuk sebentar..
  3. Sediakan plastik aiskrim yang panjang tu. Bahan perisa terpulang nak letak apa pun. Coki coki pun sedap. Boleh gunakan piping beg atau boleh guna sudu untuk masukkan dalam plastik aiskrim..
  4. Picit dan lurutkan coklat tu sampai ke bawah, kemudian guna gunting atau sudu buat macam belang belang. Sebab nak bagi nampak warna jagung nanti..
  5. Kemudian tuangkan campuran susu yang di masak tadi sehingga 3/4 plastik. Tinggalkan dalam 2 inci panjang untuk di simpul hujungnya nanti..
  6. Ulang langkah ke 4 dan 5 sehingga habis semua campuran susu tadi. Dah siap boleh sejukkan dalam peti sejuk beku semalaman atau hingga betul betul keras. Tadaaa! Dah siap aiskrim malaysia perisa jagung & hazelnut coklat. Memang sedap. SELAMAT MENCUBA! 😋.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Aiskrim Jagung Hazelnut ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!