Home

Resepi Ikan bilis petai berlada Mudah 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ikan bilis petai berlada di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ikan bilis petai berlada yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Best kan makan sambal ikan bilis pedas yang garing. Jom tengok macam mana nak buat & ikan bilis kekal garing. Goreng ikan bilis sehingga rangup, angkat dan toskan.

Ikan bilis petai berlada - resepipouler.com Boleh tambah air jika nampak sambal agak kekeringan. Goreng ikan bilis dan petai sehingga garing dan ketepikan. Tumis cili dan bawang putih yang telah ditumbuk.

12 Ingredients of Resepi Ikan bilis petai berlada

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ikan bilis petai berlada ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 3 - biji - bawang besar.
  2. Sedia 5 ulas - - bawang putih.
  3. Sedia 1 - inci - halia(anggaran besar ibu jari tangan).
  4. Sedia 2 - biji - tomato.
  5. Sedia 2 - genggam - ikan bilis.
  6. Sedia 30 - tangkai - cili hijau/merah.
  7. Sedia 8 - papan - petai.
  8. Sedia 1 - sudukecil - garam.
  9. Sedia 1 - sudukecil - gula.
  10. Sedia 1/2 - sudukecil - ajinamoto(optional).
  11. Sedia 2 - sendukbulat - minyak masak.
  12. Sedia 200 gram - - air.

Kemudian masukkan garam dan gula secukup rasa. Masukkan ikan bilis dan petai yang telah digoreng tadi. Apa jadinya ikan bilis dengan rasa pedas dinikmati bersama petai? Your Ikan Bilis stock images are ready.

5 Instructions Ikan bilis petai berlada

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ikan bilis petai berlada pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Mula-mula hiris semua bahan-bahan. Panaskan minyak dalam kuali dan goreng dulu ikan bilis sehingga warna keperangan. Kemudian angkat dan ketepikan dulu biarkan sejuk..
  2. Minyak yang mengoreng ikan bilis tadi kita gunakan untuk menumis bahan-bahan yang telah dihiris. Tumis dahulu bawang besar, bawang putih dan halia sehingga layu dan naik bau..
  3. Kemudian masukkan cili, tomato dan gaul sebati dalam 1minit..
  4. Setelah digaul rata selama 1 minit boleh lah kita masukkan air. Biarkan mendidih selama 3-5minit dan boleh lah masukkan petai..
  5. Akhir sekali masukkan ikan bilis gaul sebati dengan semua yang di tumis td selama 2minit dan boleh lah matikan api. Hati² bila makan boleh bertambah nasi berpinggan² 🤣.

Download all free or royalty-free photos and vectors. Use them in commercial designs under lifetime, perpetual & worldwide rights. Dreamstime is the world`s largest stock photography community. A container of ikan bilis stock is handy to keep in the fridge for making porridge, as soup bases for dishes (such as spinach in superior stock) or noodles The choice of ikan bilis is important. If you go to an Asian dried foods stall, you can ask the assistant which variety is the most ideal for stock making.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ikan bilis petai berlada ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!