Home

Cara Memasak Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18 Mudah 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18 di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18 yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Che Nom nak share satu resepi sihat kegemaran CN, sesuai untuk yang tgh diet atau menu yg kalau minyak dah habis kat dapur, iaitu Siakap Steam Ala Thai. Resepi masakan ikan siakap stim limau ala Thai ini sangat mudah dibuat dengan menggunakan bahan-bahan yang senang didapati selain cara masak iaitu kukus sahaja sangat sedap dan simple. Lebih baik masak sendiri di rumah daripada beli di kedai kerana kesedapan lauk ini hampir sama saja.

Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18 - resepipouler.com Bahan asas untuk ikan siakap masak stim ni mudah je, anda hanya perlukan bawang putih, asam limau dan halia. Resepinya sangat mudah semudah abc sahaja. Ikan siakap ialah jenis ikan air tawar dan laut.

21 Ingredients of Resepi Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18 ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 21 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan-bahan:.
  2. Sedia 1 - ekor ikan siakap (siap dibersihkan - buang insang & isi perut serta dibuang sisik).
  3. Sedia 1-2 - sudu asam jawa atau 4-5 biji limau kasturi/nipis (untuk mencuci ikan).
  4. Sedia - Bahan A.
  5. Sedia 3 ulas - bawang putih - ditumbuk.
  6. Sedia 1/2 - sudu kecil garam.
  7. Sedia - Bahan B.
  8. Sedia 1/2 - labu bawang besar.
  9. Sedia 1/2 - inci halia.
  10. Sedia 1 - raut akar daun ketumbar.
  11. Sedia 2 - biji limau kasturi.
  12. Sedia 1 cawan - air tapis.
  13. Sedia 3-4 - sudu sos tiram (resepi asal - sos ikan).
  14. Sedia 1 - sudu kecil garam (saya guna garam pink himalaya).
  15. Sedia - Bahan C (Untuk ditabur).
  16. Sedia 2 batang - daun ketumbar.
  17. Sedia 2 batang - cili merah (jika ingin pedas).
  18. Sedia - Peralatan Memasak.
  19. Sedia - Periuk kukus untuk mengukus ikan.
  20. Sedia - Kuali/periuk kecil untuk memasak kuah.
  21. Sedia - Aluminium foil atau daun pisang & lidi untuk membalut ikan.

Boleh juga guna ikan lain seperti kerapu, bawal tapi ikan siakap paling sinonim dengan masakan stim. Yang paling paling utama ialah mendapatkan ikan yang segar supaya terasa kemanisannya. Jom layan resepi yang digunakan hari ini. Kali ni saya nak buat ikan siakap stim pulak.

6 Cara Memasak Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18

Dah ada 21 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18 pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Lumurkan sedikit asam jawa pada ikan siakap yang telah dibersihkan. Biarkan lebih kurang 5-10 minit, dan kemudian cuci bersih. Langkah ini untuk menghilangkan bau hanyir pada ikan. Boleh juga digunakan perahan limau nipis atau limau kasturi..
  2. Lumurkan ikan siakap dengan Bahan A. Peramkan sebentar lebih kurang 10 minit..
  3. Balut ikan dengan daun pisang. Kukuskan ikan dalam pengukus selama 15 minit atau sehingga ikan masak. Ikan sudah cukup masak jika isi ikan menjadi lembut dan tidak lagi kemerahan dan sedikit liat/kental. Tips: jika tiada pengukus, gunakan periuk/kuali dan tenggekkan tungku besi kecil di dalamnya (seperti dalam gambar).
  4. Sementara menunggu ikan dikukus, bolehlah siapkan bahan-bahan membuat kuah (rujuk Bahan B). Hiriskan bawang besar. Racikkan halia. Ketukkan sedikit akar daun ketumbar. Perahkan jus limau kasturi ke dalam secawan air. Jika mahu kuah lebih, boleh tambah sedikit lagi air..
  5. Masukkan kesemua Bahan B ke dalam periuk kecil dan didihkan di atas api. Perasakan dengan sedikit garam (letak secubit dua dahulu dan serasikan dengan rasa lidah. Tambah mengikut citarasa masing-masing)..
  6. Apabila ikan sudah cukup masak, hidangkan ikan di dalam mangkuk/bekas besar dan curahkan kuah ke atasnya. Taburkan Bahan C yang diracik ke atas ikan siakap kukus. Sedap dimakan bersama nasi panas..

Yang pastinya sama sedap sama lazat. Menu makan tengah hari saya hari ni ikan siakap stim. Sebelum ni saya pernah kongsikan resepi ikan Ratakan air limau, sos ikan dan sos tiram pada ikan. Masukkan kesemua bahan yang dihiris dan sedikit air. Masukkan daun limau yg dikoyak, halia dan serai yg dipotong letakkan di bawah ikan yg dibelah.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ikan Siakap Stim Limau Mudah #phopbylinimohd #batch18 ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!