Resepi Nasi Lemak Sukatan Cawan Yang Sedap Dan Mudah
Resepi Nasi Lemak Sukatan Cawan Yang Sedap Dan Mudah

Resepi Nasi Lemak Sukatan Cawan Yang Sedap Dan Mudah

Selamat datang pembaca setia! Pada artikel kali ini, kita akan belajar cara membuat nasi lemak sukatan cawan yang sedap dan mudah. Nasi lemak merupakan hidangan tradisional Malaysia yang sangat popular di kalangan penduduk tempatan. Dalam resepi ini, kita akan menggunakan sukatan cawan sebagai panduan untuk memasak nasi lemak yang sempurna. Jadi, jom mulakan!

Bahan-bahan yang Diperlukan:

Sebelum memasak, pastikan anda mempunyai semua bahan yang diperlukan. Berikut adalah senarai bahan-bahan yang perlu disediakan:

– 2 cawan beras – 2 cawan air – 1 cawan santan pekat – 1 inci lengkuas, diketuk – 2 helai daun pandan – 1 sudu teh garam – 2 sudu teh minyak masak – 4 biji telur, direbus – 1 biji timun, dihiris nipis – 1 biji bawang besar, dihiris halus – 1 cawan kacang tanah, digoreng – Sambal tumis, secukupnya

Cara Memasak:

1. Pertama sekali, basuh beras dengan air bersih dan toskan. Kemudian, masukkan beras ke dalam periuk nasi dan tambahkan air, santan, lengkuas, daun pandan, garam, dan minyak masak. Gaulkan semua bahan dengan menggunakan sudu kayu.

2. Setelah itu, tutup periuk nasi dan hidupkan api dengan suhu sederhana. Masak nasi selama 10 minit atau sehingga masak sepenuhnya.

3. Sementara menunggu nasi masak, anda boleh menyiapkan telur rebus, timun, bawang besar, kacang tanah, dan sambal tumis.

4. Untuk telur rebus, rebuskan telur dalam air mendidih selama 6-7 minit. Setelah masak, sejukkan dan kupas kulitnya.

5. Untuk timun, cuci dan potong nipis.

6. Untuk bawang besar, kupas dan iris halus.

7. Untuk kacang tanah, goreng dalam minyak panas sehingga kuning keemasan. Angkat dan toskan minyak berlebihan.

8. Untuk sambal tumis, anda boleh menggunakan sambal yang dibeli atau membuat sendiri mengikut citarasa anda.

9. Selepas 10 minit, periksa nasi. Jika nasi sudah masak, matikan api dan biarkan nasi beristirahat selama 5-10 minit sebelum digaul.

10. Setelah nasi sejuk, angkat daun pandan dan lengkuas dari periuk. Gaulkan nasi dengan menggunakan sudu kayu sehingga rata.

11. Sajikan nasi lemak dengan telur rebus, timun, bawang besar, kacang tanah, dan sambal tumis. Anda juga boleh menambahkan ayam goreng atau sambal sotong sebagai hidangan tambahan.

Kesimpulan:

Itulah resepi nasi lemak sukatan cawan yang sedap dan mudah. Anda boleh mencuba resepi ini di rumah untuk keluarga dan rakan-rakan. Jangan lupa untuk menghidangkan nasi lemak dengan sambal tumis yang pedas dan sedap. Selamat mencuba dan jumpa lagi di resepi menarik lainnya!