Home

Cara Memasak Nasi Daging Adabi Cepat 5 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Nasi Daging Adabi di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Daging Adabi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Nasi Daging Adabi - resepipouler.com

12 Ingredients of Resepi Nasi Daging Adabi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Daging Adabi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 tin - sup daging ADABI (250g).
  2. Sedia 1/2 - biji bawang besar (di hiris).
  3. Sedia 2 ulas - bawang putih (di hiris).
  4. Sedia 1 - inci halia.
  5. Sedia 2 - sudu besar minyak sapi.
  6. Sedia 1 - sudu besar minyak masak.
  7. Sedia 3 cawan - beras basmathi.
  8. Sedia 3 1/2 cawan - air atau susu cair (total campur dengan sup daging).
  9. Sedia 1 batang - serai (di ketuk).
  10. Sedia 2 helai - daun pandan - di simpul jika ada (saya tak letak).
  11. Sedia 1 - sudu kecil garam.
  12. Sedia 1 - biji cili merah (di hiris untuk hiasan).

5 Instructions Nasi Daging Adabi

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Daging Adabi pula. Simple saja cuma 5 langkah.

  1. Basuh beras bersih2 dan toskan. Ketepikan dulu. Asingkan isi daging dan kuah sup ke dalam bekas. Sukat kuah sup dan campurkan air atau susu cair sehingga cukup 3 1/2 cawan. Contoh jika sup hanya 1 cawan maka tambah lagi air sebanyak 2 1/2 cawan. Sukatan ini bergantung pada banyak mana beras ye..
  2. ON kan rice cooker. Kemudian masukkan minyak sapi dan minyak masak. Tutup periuk dan biarkan sebentar dalam 1-2 minit..
  3. Kemudian masukkan bawang besar, bawang putih, serai dan halia. Kacau dan tutup periuk sebentar dalam 2-3 minit..
  4. Buka periuk dan masukkan beras tadi. Kemudian masukkan daging, air dan garam. Kacau rata sebentar..
  5. Tutup periuk dan biarkan nasi masak macam biasa. Bila dah masak taburkan cili merah yang di hiris dan kacau perlahan2. Dah siapppp. Boleh di makan bersama air asam atau apa2 lauk kegemaran. Selamat Mencuba. 😍.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Daging Adabi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!