Home

Resepi Bubur Ayam/ Bubur Nasi Sempoi Cepat 22 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Bubur Ayam/ Bubur Nasi Sempoi di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Bubur Ayam/ Bubur Nasi Sempoi yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resep Bubur Ayam - Bubur ayam adalah salah satu makanan yang sangat cocok untuk di santap sebagai menu sarapan, selain itu makanan ini juga biasa di konsumsi oleh bayi ataupun mereka yang sedang sakit. Lihat juga resipi untuk BUBUR NASI bujang, Bubur nasi/ porridge mudah cepat enak. Resepi bubur nasi halia ni saya dapat ilham waktu menjadi mahasiswa degree dulu.

Bubur Ayam/ Bubur Nasi Sempoi - resepipouler.com Bubur nasi adalah beras yang dimasak dengan air yang banyak sehingga memiliki tekstur yang lembut dan berair. Bubur biasanya disajikan dalam suhu panas atau hangat. BUBUR NASI SEMPOi. wow wow wow !! ini yang anda semua nantikan bubursempoilovers. makan sampai puas!

22 Ingredients of Resepi Bubur Ayam/ Bubur Nasi Sempoi

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Bubur Ayam/ Bubur Nasi Sempoi ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 22 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - Ekor Ayam bagian dada (600gm).
  2. Sedia 3500 ml - Air.
  3. Sedia 2 Ulas - Bawang putih di ketuk (10 gm).
  4. Sedia 10 gm - Halia Di ketuk.
  5. Sedia 4 helai - Daun Salam.
  6. Sedia 1 batang - Serai di titik.
  7. Sedia 2 - Kiub Knorr Chicken kiub Non MSG.
  8. Sedia 1 - Sdk Garam halus (Garam Pink).
  9. Sedia 300 gm - Beras Cuci dan Toskan.
  10. Sedia 2 batang - daun bawang di potong 1 inci.
  11. Sedia 500 ml - Minyak masak untuk menggoreng ayam.
  12. Sedia - πŸ‘‰ Pelengkap/Condiment.
  13. Sedia - Isi Ayam di carik.
  14. Sedia - Telur rebus.
  15. Sedia - Cakoi.
  16. Sedia - Sambal cili api.
  17. Sedia - Kicap manis.
  18. Sedia - Serbuk Lada sulah/AjiShio pepper.
  19. Sedia - Bawang goreng.
  20. Sedia - Kacang soya goreng.
  21. Sedia - Hirisan Daun Sup.
  22. Sedia - Kerupuk udang Merah/Putih/Kuning.

Contact Bubur Nasi Sempoi on Messenger. Resep pertama adalah bubur nasi dengan citarasa gurih. Anda bisa menyajikannya polosan atau dipadu dengan sayuran dan lauk pelengkap. Cara membuat bubur nasi: Cuci beras hingga airnya cukup bening, kemudian tiriskan.

10 Cara Penyediaan Bubur Ayam/ Bubur Nasi Sempoi

Dah ada 22 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Bubur Ayam/ Bubur Nasi Sempoi pula. Simple saja cuma 10 langkah.

  1. Sediakan semua bahan-bahan.
  2. Masukan kedalam Periuk,ayam, air, Daun salam, bawang putih,serai,Halia, Knorr Chicken kiub,dan Garam,rebus dengan api sederhana selama 30 Minit..
  3. Angkat ayam, kemudian goreng ayam hingga keperangan. Angkat dan Toskan..
  4. Carik isi ayam..
  5. Masukan beras yang telah di basuh,masak bubur dengan api sederhana selama 45 Minit. Kacau bubur sekali sekala untuk mengelakkan bubur hangus dan berkerak di bahagian bawah. Masak bubur sehingga pekat..
  6. Tutup api. Masukan hirisan Daun Bawang, gaulkan sebati.
  7. Sambal Cili. Rebuskan cili padi dan cili merah, hingga lembut.
  8. Kisarkan cili sehingga halus..
  9. Penyediaan: Tuangkan bubur ayam kedalam Mangkuk, taburkan dengan lada sulah/ AjiShio pepper, tambahkan kicap manis,daun Sup, cakoi, bawang goreng,kacang soya goreng,ayam dan keropok. Hidangkan bubur Ayam semasa panas/hangat..
  10. Selamat mencuba dan semoga berjaya😘😘😘.

Masukkan ke dalam panci besar, kemudian tuangi kaldu ayam. Bagi korang yang ingin masak bubur nasi untuk anak-anak, boleh cuba masak bubur nasi macam ni. Bubur nasi ayam yang disiram dengan kaldu ayam dan dibubuhi aneka bumbu memberikan sensasi rasa enak tak terungkapkan dengan kata kata. Rasa sedap, pedas, asin dan gurih tercampur jadi satu dimulut benar benar mantap. Bubur ayam memang selalu special rasanya.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Bubur Ayam/ Bubur Nasi Sempoi ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!