Home

Cara Memasak Ayam Masak Beriani Kacang Panggang Mudah 16 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Masak Beriani Kacang Panggang di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Beriani Kacang Panggang yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Cara membuat: - Masak santan, lalu masukkan bahan-bahan di atas, kecuali kacang panjang. - Selanjutnya campur dengan bumbu yang telah dihaluskan. Resep Ayam Panggang - Ayam mengandung protein yang memadai, sehingga memenuhi kebutuhan nutrisi tubuh. Olahan ayam panggang bercita rasa lezat akan memudahkan setiap orang untuk memenuhi keperluan gizi dengan nikmat.

Ayam Masak Beriani Kacang Panggang - resepipouler.com Beriani atau biryani merupakan salah satu hidangan klasik khas India yang umumnya akan disajikan pada upacara pernikahan dan berbagai perayaan Membumbui Ayam. Antaranya ialah Nasi Berani berlaukkan Daging Beriani, Ayam Masak Merah, Acar Timun Nenas mentah, Laksa Siam dan Steamboat. Seperti biasa, ketika menjamah nasi beriani, saya terus dapat merasai kehebatan dek kenikmatan air tangan Puan Nani.

16 Bahan - Bahan Resepi Ayam Masak Beriani Kacang Panggang

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Beriani Kacang Panggang ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 500 gram - dada ayam dipotong dadu.
  2. Sedia 3 camca - besar minyak masak canola.
  3. Sedia 5 ulas - bawang putih dicincang.
  4. Sedia 1 - biji bawang besar dipotong dadu.
  5. Sedia 1 1/2 camca - besar beriani masala.
  6. Sedia 1 camca - besar serbuk jintan putih.
  7. Sedia 1 camca - teh serbuk lada hitam.
  8. Sedia 1 camca - besar gula merah.
  9. Sedia 2 gelas - air.
  10. Sedia 2 camca - besar yogurt plain.
  11. Sedia 1/3 camca - besar garam gunung.
  12. Sedia 1 helai - daun pandan disimpul.
  13. Sedia 1 tin - kacang panggang.
  14. Sedia 1 - biji tomato dipotong dadu.
  15. Sedia 2 - inci halia digiris nipis memanjang.
  16. Sedia 3/4 cawan - bawang goreng.

Seperti biasa, kalau dah sedap tu. Ayam panggang yang dibakar rangup pada sebelah luar dan lembut pada bahagian isi dalam sangat lah sesuai dihidangkan bersama nasi ayam , nasi beriani,nasi lemak, nasi kerabu ayam bakar malah dimakan bersama nasi putih dengan sos yang sesuai. ayam masak beriani.rtf. Masukkan ayam goreng ke dalam periuk dan tambahkan garam dan gula secukup rasa. Gaul hingga rata,tambah air jika terlalu kering.

11 Cara Memasak Ayam Masak Beriani Kacang Panggang

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Beriani Kacang Panggang pula. Simple saja cuma 11 langkah.

  1. Siapkan bahan-bahannya..
  2. Panaskan minyak masak.Tumis bawang besar hingga layu..
  3. Masukkan bawang putih,tumis hingga kekuningan..
  4. Masukkan ayam,masak hingga berubah warna..
  5. Masukkan serbuk lada hitam,beriani masala,serbuk jintan putih dan gula merah.Kacau rata..
  6. Masukkan garam dan air..
  7. Bila menggelegak masukkan daun pandan dan yogurt.Kacau rata..
  8. Masukkan kacang panggang.Masak hingga sedikit pekat..
  9. Masukkan tomato dan halia.Seimbangkan rasa..
  10. Masukkan bawang goreng.Masak sebentar lagi.Tutup api,siap..
  11. Hidangkan,hias dengan bawang goreng dan daun ketumbar di atasnya..

Bubuhkan sebahagian daun ketumbar dan bawang goreng. Kacang ini tumbuh pada dataran tinggi dan rendah. Dengan benih yang unggul dan perawatan yang tepat, maka penen bisa berlipat. Cara Menanam Kacang Panjang Agar Berbuah Lebat - Kacang panjang (Vigna Sinensis L.) merupakah salah satu jenis sayuran yang terbilang banyak peminatnya. Bagaimana kalau kali ini kita tambahkan ayam panggang?

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Beriani Kacang Panggang ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!