Home

Cara Memasak Karipap Kentang Lembut & Rangup Sedap 10 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Karipap Kentang Lembut & Rangup di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Karipap Kentang Lembut & Rangup yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Kue tradisional yang terbuat dari kentang dan bahan lainnya ini memiliki rasa yang enak. Tekstur yang lembut membuat kue lumpur ini banyak di sukai. Resepi karipap pusing ini mencabar dengan teknik yang dikenakan pada doh.

Karipap Kentang Lembut & Rangup - resepipouler.com Kalau sesiapa yang tak berapa mahir nak buat kulit karipap yang macam biasa tu boleh la gunakan puff. Walaupun ada pelbagai jenis karipap, inti kentang yang ada rasa rempah kari masih lagi popular di Rasa rempah karinya yang ada sedikit pedas bersama ubi kentang yang lembut sangat sesuai untuk. Karipap yang garing dan rangup memang digemari ramai.

14 Ingredients of Resepi Karipap Kentang Lembut & Rangup

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Karipap Kentang Lembut & Rangup ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Inti Kentang.
  2. Sedia 3 - biji kentang besar (potong dadu).
  3. Sedia 3 - biji bawang merah (kisar).
  4. Sedia 3 ulas - bawang putih (kisar).
  5. Sedia 1/2 - inci halia (kisar).
  6. Sedia - Segenggam ikan bilis (kisar).
  7. Sedia 1 cawan - air.
  8. Sedia 1 - sudu besar rempah kari daging.
  9. Sedia 2 - sudu cili kering yang dikisar.
  10. Sedia - Doh Karipap.
  11. Sedia 2 cawan - tepung gandum.
  12. Sedia 2 - sudu besar marjerin.
  13. Sedia - Secubit garam.
  14. Sedia - Air secukupnya.

Namun ada kalanya, bila dimasak Kalau nak tahu cara-cara nak buat kulit karipap yang rangup serta tahan lama, boleh cuba resipi di bawah ini. Order from Karipap Donut Bikin Panas online or via mobile app We will deliver it to your home or office Check menu, ratings and reviews Pay online or cash on delivery. Donat kentang juga lebih bergizi karena mengandung tambahan kentang yang banyak manfaatnya. Nah buat kamu yang ingin membuat donat kentang empuk serta enak, ada beberapa resep yang.

10 Step by Step Karipap Kentang Lembut & Rangup

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Karipap Kentang Lembut & Rangup pula. Simple saja cuma 10 langkah.

  1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar dan cili kering yang sudah dikisar..
  2. Masukkan rempah kari bersama secawan air..
  3. Kemudian masukkan kentang. Masukkan juga maggi cukup rasa dan gula. Rasa kena agak-agak, ikut citarasa sendiri tapi inti manis-manis sikit baru sedap..
  4. Gaul rata, biarkan kentang lembut dan kuahnya kering..
  5. Untuk doh pula, masukkan tepung dan secubit garam ke dalam bekas..
  6. Cairkan marjerin dan masukkan ke dalam tepung. Gaul tepung sampai halus dan tak berketul..
  7. Tuang air sikit-sikit sambil uli adunan doh. Bila doh dah siap, ambil sedikit dan canaikan sehingga nipis..
  8. Angkat doh yang sudah dicanaikan tu dan letak 1 sudu kecil inti. Saya tak guna acuan. Acuan hilang jadi kelim pakai tangan shj..
  9. Ulang langkah yang sama sampai doh dan inti habis..
  10. Dah siap boleh goreng sehingga kekuningan dalam minyak yang banyak dan api yang perlahan..

Gaul rata & biarkan sehingga kentang lembut dan kering sedikit. Melukis kartun atas kek (draw cartoon. Dengan Bismillah, Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, Cara Buat Karipap Rangup Dengan Inti Kentang Sedap-Dah beberapa lama saya selalu terlepas peluang nak kongsi gambar dan cara buat. Terdapat beberapa jenis karipap seperti karipap daging ayam sardin ikan temosa dan mini. Karipap ialah sejenis juadah yang terkenal di Indonesia, Malaysia, Thailand dan Singapura.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Karipap Kentang Lembut & Rangup ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!