Home

Cara Memasak Ayam Kampung Masak Kurma Sedap 14 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Kampung Masak Kurma di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Kampung Masak Kurma yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Ayam Kampung Masak Kurma - resepipouler.com

14 Bahan - Bahan Resepi Ayam Kampung Masak Kurma

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Kampung Masak Kurma ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - ekor ayam kampung.
  2. Sedia 1 - biji bawang besar potong 4.
  3. Sedia 5 - biji bawang merah.
  4. Sedia 4 ulas - bawang putih.
  5. Sedia 3 - sekawan. Pelaga 2 biji, bunga lawang 2 biji, cengkih 4 biji.
  6. Sedia 1.6 liter - Air.
  7. Sedia 3 - sudu besar gula(pereh).
  8. Sedia 1 sudu makan - garam(pereh).
  9. Sedia 1 - biji tomato. Belah [email protected]
  10. Sedia - Sekeping 2 asam keping.
  11. Sedia - Sepeket rempah kurma.
  12. Sedia 3/4 cawan - santan pekat.
  13. Sedia - Minyak utk menumis.
  14. Sedia - Halia 1'.

4 Cara Memasak Ayam Kampung Masak Kurma

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Kampung Masak Kurma pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Tumis 3 sekawan tu dlu. Selepas itu masukkan bawang dan halia yg telah diblender. Tumis sampai garing. Jangan lupe masukkan sekali sepeket rempah kurma tu. Jangan trtukar dengan rempah sup plak. Baca leklok🤣.
  2. Sebelum tumis td mati kan air ayam Kampung ni dlu yer.. Klu ada periuk tekanan lagi bagus...sy pakai periuk tekanan atas dapur je. Boleh juga.. Masak air dengan ayam td sampai empuk. Proses ni lama.. Dekat sejam. Huhuhu..
  3. Dah garing bawang td.. Masukkan Kentang & lobak merah. Lupe nk snap time buh lobak td..
  4. Tunggu Kentang dan lobak merah empuk. Masukkan santan. Pahtu buh bawang besar yg belah 4 tu trus. Time ni leh buh asam keping. Tunggu menggelegak leh tutup. Boleh letak gula & garam. Dan tomato tadi. Siap utk dihidang. 😊.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Kampung Masak Kurma ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!