Home

Resepi Ayam masak merah kicap anak2 pasti suke Mudah 13 Bahan

Delicious, fresh and tasty.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam masak merah kicap anak2 pasti suke di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam masak merah kicap anak2 pasti suke yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Sebut saja ayam masak kicap atau ayam kicap, pasti anak-anak gembira mendengarnya. Apa tidaknya, ayam masak sebegini memang makanan kegemaran kanak-kanak. Malah ada sesetengah daripada mereka cukup sekadar goreng ayam, kemudian cucur kicap di atasnya, dah memadai.

Ayam masak merah kicap anak2 pasti suke - resepipouler.com Che Nom pun kurang pasti macam nama dapat nama Bali tu, sbb kat Bali takde pun menu ni. Hari jumaat lepas, saya memasak Ikan Bawal Emas Masak Kicap Pedas di SINI. Di situ rakan blogger saya di Engineers Love Cooking beri komen yang jika diletak susu pekat dan sedikit lada hitam menjadi Ayam Masak Black Rose.

13 Bahan - Bahan Resepi Ayam masak merah kicap anak2 pasti suke

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam masak merah kicap anak2 pasti suke ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Ayam (sebelah) potong kecil2.
  2. Sedia 15 biji - Bawang merah (blend).
  3. Sedia 7 ulas - Bawang putih (blend).
  4. Sedia 2 inci - Halia (hiris / blend).
  5. Sedia 4 keping - Asam gelugur / asam keping.
  6. Sedia 2 sudu besar - Cili boh.
  7. Sedia 3 sudu besar - Sos tiram.
  8. Sedia 1 keping kecil - Gula melaka (secukup rasa).
  9. Sedia 3 sudu besar - Sos tomato.
  10. Sedia 4 sudu - Kicap besar (sy guna kicap pekat cap jalen).
  11. Sedia - Perencah tumix (secukup rasa).
  12. Sedia 1 liter - air.
  13. Sedia - Setengah biji bawang holland (hiris kasar2).

Pagi semalam semasa ke masjid, tanya hubby apa nak masak ayam tapi dia hanya mendiamkan diri bila saya menyebut Kari Ayam atau Ayam Masak Merah. Saya pun terus menambahkan sedikit pewarna merah ke dalam air rebusan untuk dijadikan Daging Masak Merah. Lagi pulak, bahan bahannya sangat ringkas dan memasaknya sangat mudah dan pasti rasanya sangat sangat sedap. Haaa apa lagi, jom layan resepi di bawah ini.

0 Cara Memasak Ayam masak merah kicap anak2 pasti suke

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam masak merah kicap anak2 pasti suke pula. Simple saja cuma 0 langkah.

Kentang yang dipotong wedges digoreng hingga masak. Ayam dibersihkan & gaul garam & kunyit. Kurangkan minyak dalam kuali tinggalkan secukupnya untuk menumis. Resepi Ayam Masak Kicap yang mudah disediakan dan sedap sangat rasanya. Pasti ramai yang menggemari ayam masak kicap dan ada pelbagai versi cara untuk memasaknya.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam masak merah kicap anak2 pasti suke ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!