Home

Cara Membuat Bihun goreng Sedap 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Bihun goreng di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Bihun goreng yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Rice noodles are noodles that are made from rice flour and water. However, sometimes other ingredients such as tapioca or corn starch are also added in order to improve the transparency or increase the gelatinous and chewy texture of the noodles. Rice noodles are most commonly used in the cuisines of East and Southeast Asia, and.

Bihun goreng - resepipouler.com It is made from rice vermicelli noodles, locally known as bihun, which are stir fried in seasonings. Just like mie goreng or kwetiau goreng, bihun goreng used sweet soy sauce as key of seasoning. Bihun Goreng is a popular hawker food where it is usually served on banana leaves similar to pancit habab together with makeshift chopsticks made with two lidi sticks.

17 Bahan - Bahan Resepi Bihun goreng

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Bihun goreng ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 17 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - daging.
  2. Sedia - air untuk merebus daging hingga empuk.
  3. Sedia 4 - biji bawang merah.
  4. Sedia 10 - biji bawang putih.
  5. Sedia 1/2 - biji bawang holland.
  6. Sedia 1 - inci halia.
  7. Sedia 1 - tangkai cli merah.
  8. Sedia 2 - sudu besar cili giling cap sampan.
  9. Sedia 1 - sudu besar sambal belacan adabi.
  10. Sedia - fishball.
  11. Sedia - fishcake.
  12. Sedia - kicap pekat.
  13. Sedia - kicap manis.
  14. Sedia - sawi.
  15. Sedia - carrot.
  16. Sedia - bihun.
  17. Sedia - garam.

It is usually it is prepared with garlic, shallots, dried shrimps and chopped vegetables in sweet soy sauce. A fairly simple recipe that can be prepared really quick and if you want to serve it as a complete meal as mains then. Untuk kamu yang baru-baru nak belajar memasak, cuba dulu belajar masak bihun goreng mudah dan sedap ni. Katanya nak goreng bihun ni nampak jer senang jer, tapi kalau tak kena pada gaya boleh buat bihun jadi hancur luluh atau bihun jadi getah bungkus nasi keras kejung dibuatnya.

7 Cara - Cara Bihun goreng

Dah ada 17 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Bihun goreng pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Blend bawang merah, bawang putih, cili merah, bawang holland, halia dan ketepikan..
  2. Rebus daging sehingga empuk. Setelah empuk masukkan fishball dan fishcake. Sy simpan air daging dan ketepikan..
  3. Panaskan minyak dan tumiskan bahan2 yg telah dikisar tadi sehingga pecah minyak dan kekuningan..
  4. Masukkan sambal belacan adabi dan cili giling. Kacau sehingga pecah minyak..
  5. Setelah pecah minyak masukkan kicap pekat,kicap manis dan air daging yg disimpan tadi. Kacau sehingga mengelegak masukkan pula batang sawi dan carrot. Kacau semua sekali..
  6. Masukkan bihun yg telah siap direndam dalam air panas. Masukkan juga daging, fishcake, sayur-sayuran dan garam. Kacau sebati. Setelah semuanye sebati dan cukup rase siaplah bihun kita..
  7. Nota : boleh tambah kicap manis kalau rase dia kurang.. Sayur lain juga boleh guna.. Sy pairkan bihun dengan telur mata dan timun potong nipis2..Boleh Adjust rase bihun ikut citarasa korang..

Bihun goreng mudah ditemukan di restoran, food court hingga pedagang kaki lima. Meski demikian, Anda juga dapat membuat bihun sendiri di rumah. Jika Anda ingin mencoba membuat bihun goreng sendiri di rumah, Merdeka.com telah merangkum cara membuat bihun goreng dari berbagai sumber. Hari sabtu ini pengen sarapan bihun goreng di kedai nasi uduk, cuma kalau beli tuh, makannya gak puas, gak bisa diulang-ulang. Lihat juga resep Bihun goreng special enak lainnya.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Bihun goreng ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!