Home

Cara Memasak Apam Balik Cepat 15 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Apam Balik di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Apam Balik yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Apam Balik - resepipouler.com

15 Ingredients of Resepi Apam Balik

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Apam Balik ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 15 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan.
  2. Sedia 2 cawan - tepung gandum.
  3. Sedia 1 - sudu besar susu pekat.
  4. Sedia 1/4 cawan - gula*.
  5. Sedia 1 - sudu kecil yis*.
  6. Sedia 1/2 cawan - air suam*.
  7. Sedia 2 - sudu besar minyak masak.
  8. Sedia 1 - sudu kecik soda bikarbonat sedikit garam.
  9. Sedia 1 - biji telor saiz kecik.
  10. Sedia 1 cawan - susu segar (kalau takde boleh je taruk air kosong).
  11. Sedia - Bahan tabur.
  12. Sedia tin - jagung dalam.
  13. Sedia - kacang tanah disangrai dan ditumbuk kasar.
  14. Sedia - gula.
  15. Sedia - skit marjerin utk disapu pada permukaan apam balik setelah masak.

14 Step by Step Apam Balik

Dah ada 15 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Apam Balik pula. Simple saja cuma 14 langkah.

  1. Cara-cara ~ Bahan bertanda gula, yis dan air suam di campur dlm satu cawan..tutup permukaan cawan dan biarkan 5 minit dah naik berbuih blh dicampur dlm adunan tepung nanti..
  2. ~ Pecahkan telor kacau dgn whisk hingga berbuih dan campur semua bahan2 di atas dan kacau hingga sebati dan tuang campuran yis tadi dan kacau sebati.
  3. .
  4. ~ Biarkan dlm 30 minit dan boleh dioles pada permukaan pan nonstick (tak perlu sapu minyak ye)dlm 1 senduk atau lebih sikit....
  5. .
  6. ~ Api dapur hanya guna api perlahan sahaja ye utk elakkan ia hangus... nampak dah separuh kering boleh la tabur gula, jagung dan kacang tanah. dah masak lipat dua...
  7. .
  8. ~ Dah siap masak boleh sapu sikit marjerin pada kulit apam balik.
  9. ~Aznie buatkan jugak skit apam tokyo.. dari adunan apam balik jgk...
  10. .
  11. ~Jika nak buat apam balik krispy hanya guna sikit je adunan tepung oles bg nipis....
  12. .
  13. .
  14. .

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Apam Balik ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!