Home

Cara Membuat 😋 Roti Gula Kering Mudah 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi 😋 Roti Gula Kering di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan 😋 Roti Gula Kering yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

😋 Roti Gula Kering - resepipouler.com

3 Bahan - Bahan Resepi 😋 Roti Gula Kering

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat 😋 Roti Gula Kering ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 3 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 keping - Roti Putih.
  2. Sedia 3 - sudu besar Gula.
  3. Sedia 2 - sudu besar Marjerin.

7 Step by Step 😋 Roti Gula Kering

Dah ada 3 bahan di atas? Mari tengok cara membuat 😋 Roti Gula Kering pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Sediakan bahannya. Roti putih, marjerin, gula. Marjerin bole tukar guna planta atau unsalted butter. Gula pula saya guna gula perang sebab itu yang ada di rumah. Jadi, gunala mana² brand atau bahan yang ada kat rumah atau yang mudah didapati..
  2. Roti 2 keping disapu marjerin. Nak buat lebih, silakan. Saya buat yang nak makan waktu tu sahaja. Biasanya 2 keping ni bila dipotong 4 bahagian, cukup kenyang dah untuk saya dan anak minum petang berdua..
  3. Roti yang dah siap bermarjerin tadi kemudiannya ditaburkan dengan gula. Ratakan keseluruh bahagian roti. Sebelah sahaja. Jika nak buat dua² belah, silakan..
  4. Potong roti jika suka. Saya suka potong kecil 4 bahagian, "bite size" orang kata. Sekali ngap settle. Lagipun senang anak saya nak pegang dan makan. Saya guna gunting khas untuk makanan sahaja tuk lebih cepat memotong. Boleh juga guna pisau kalau itu yang selesa..
  5. Sapukan sedikit marjerin pada tray yang ingin digunakan jika tray bukan anti melekat. Kemudian, susun roti dalam tray..
  6. Untuk bakar roti, boleh guna oven. Tapi saya takde oven. Saya guna air fryer. Saya preheat AF 3 minit suhu 160° untuk warming up AF saya. Dah preheat, masukkan tray berisi roti gula tadi kedalam air fryer dan bakar suhu 180° selama 7 minit. Selalunya saya bakar 160° selama 7 minit. Kalini nak garing gelap sedikit. Jadi, adjust suhu dan masa ikut oven atau AF masing² ya. Kalau nak garing tambah masa atau suhu. Kalau taknak garing, kurang masa atau suhunya k..
  7. Alhamdulillah. Sedia untuk dinikmati. Selamat mencuba ya..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi 😋 Roti Gula Kering ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!