Home

Resepi Ikan Bakar Cili-Kunyit dengan Air Asam Kicap Sedap 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ikan Bakar Cili-Kunyit dengan Air Asam Kicap di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ikan Bakar Cili-Kunyit dengan Air Asam Kicap yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Ikan bakar + air asam kicap. Ni ariana bagi resepi simple kalau korang nak cuba. Kalau ada ikan bakar, wajib lah air asam pencicah.

Ikan Bakar Cili-Kunyit dengan Air Asam Kicap - resepipouler.com Ianya boleh dikira sebagai pembuka selera seperti sambal belacan, cencalok. Resepi sambal yang menjadikan ikan pari bakar ini sekelas restoran mahal. Masukkan kicap, perahan jus limau Siap!

13 Ingredients of Resepi Ikan Bakar Cili-Kunyit dengan Air Asam Kicap

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ikan Bakar Cili-Kunyit dengan Air Asam Kicap ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Ikan Bakar Cili-Kunyit.
  2. Sedia 6 - ekor ikan kembung.
  3. Sedia 1 - sdt serbuk cili.
  4. Sedia 1 - sdt serbuk kunyit.
  5. Sedia 1/2 - sdt garam halus.
  6. Sedia Daun - kunyit/ daun pisang secukupnya.
  7. Sedia - Air Asam Kicap.
  8. Sedia 1 - biji bawang besar*.
  9. Sedia 1 - biji tomato*.
  10. Sedia 6 - biji cili padi*.
  11. Sedia 2 - sdb (6-8 biji) jus limau kasturi.
  12. Sedia 4 - sdb kicap masin.
  13. Sedia 8 - sdb kicap manis.

Air asam memang sedap untuk dibuat pencicah bersama ikan atau daging. Sekali makan, susah nak berhenti. resepi ikan kembung goreng & air asam kerisik bahan-bahan : ikan kembung - kunyit -garam Bawang kecil Tomato Cili bawang. Umumnya perpaduan ikan bakar dengan bumbu rempah-rempah akan menghasilkan kombinasi rasa yang enak, gurih, pedas, serta manis bercampur Hidangan ikan bakar ini dapat kamu sajikan sebagai menu akhir pekan bersama keluarga tercinta. Resep ikan bakar bumbu kecap didominasi dengan rasa asam manis dari jeruk nipis dan kecap manis.

6 Cara Membuat Ikan Bakar Cili-Kunyit dengan Air Asam Kicap

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ikan Bakar Cili-Kunyit dengan Air Asam Kicap pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Ikan bakar cili-kunyit - Lumurkan ikan dengan serbuk cili, serbuk kunyit & garam..
  2. Balut ikan dengan daun kunyit..
  3. Panaskan kuali leper, sapukan sedikit minyak supaya ikan tidak melekat ketika dibakar..
  4. Bakar ikan sehingga masak..
  5. Air asam kicap - Hiris nipis bahan-bahan bertanda *..
  6. Campurkan kesemua bahan. Gaul rata..

Biasanya masih disajikan bersama sambal kecap dan kucuran jeruk nipis Panaskan minyak goreng, tumis bumbu halus sampai harum, kemudian campur dengan air asam dan kecap manis. Goreng terlebih dahulu cili padi bersama bawang putih tersebut sehingga kulit cili padi nampak agak masak sedikit dan bawang putih nampak Resepi Ikan Pari Bakar dengan Air Asam Bunga Kantan Resepi Kari Ikan Tongkol Resepi Satar Ikan Resepi Ikan Tenggiri Masak Cuka. Ikan bakar asam adalah ikan yang dicuci bersih dan dibakar terus dengan menambahkan garam sahaja. Pastikan air asam tidak pekat atau cair sangat. Kalau terlalu cair, tambahkan bahan masakan seperti cili, bawang merah atau tomota ikut citarasa anda.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ikan Bakar Cili-Kunyit dengan Air Asam Kicap ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!