Home

Resepi Kuih Bom Mudah 14 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Kuih Bom di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kuih Bom yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Hari ni sekali lagi saya kongsikan resepi kuih tradisional yang menjadi kuih jualan mak saya. Kuih ni kami panggil kuih bijan. Kuih bom atau juga dikenali sebagai kuih bom bijan merupakan sejenis kuih Melayu yang dibuat daripada tepung gandum dan berinti kelapa manis.

Kuih Bom - resepipouler.com Manakan tidak, kuih ini antara yang popular dan mudah didapati di gerai menjual kuih. Kemudian baru besarkan api sambil kacau digolek golek dalam kuali sehingga agak kekuningan. Resepi Kuih Bom - Terdapat lebihan inti kacang dari kuih Asam Guppa yang saya simpan dalam freezer.

14 Ingredients of Resepi Kuih Bom

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kuih Bom ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 14 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan.
  2. Sedia 2 cawan - tepung pulut.
  3. Sedia 1/2 cawan - tepung gandum.
  4. Sedia - secubit garam.
  5. Sedia - Bijan secukupnya.
  6. Sedia - Air suam secukupnya.
  7. Sedia - Bahan untuk Inti kelapa manis.
  8. Sedia 2 1/2 cawan - kelapa parut.
  9. Sedia 150 - g-175g gula merah (jenis timbang).
  10. Sedia 1 - @2 sudu besar gula pasir.
  11. Sedia - secubit garam.
  12. Sedia 2 cawan - air.
  13. Sedia 2 helai - daun pandan (simpulkan).
  14. Sedia 1 1/2 - sudu besar tepung gandum - bancuh ngan skit air.

Resipi Kuih Bom Bijan yang sangat mudah, sedap malah tidak liat walaupun dimakan ketika sudah sejuk. Kuih Bom ataupun juga dikenali sebagai Kuih Bijan ini merupakan kuih yang berinti kacang hijau yang diselaputi bijan. Kuih ini digoreng dalam minyak yang banyak seperti menggoreng pisang goreng. Kuih bom. (onde-onde) karipap pusing samosa.

19 Cara Memasak Kuih Bom

Dah ada 14 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kuih Bom pula. Simple saja cuma 19 langkah.

  1. Cara Adun Tepung ▶campurkan tepung pulut, tepung gandum dan juga garam.. Gaul hingga rata.....
  2. ▶masukkan air suam sedikit demi sedikit hingga mendapat doh yang lembut....
  3. ▶ambil sedikit doh kemudian leperkan dan masukkan inti.. Seterusnya tutup inti dengan kemas...
  4. ▶golekkan pula kedalam bekas berisi bijan.. Golek rata...
  5. ▶buat hingga habis semua adunan.
  6. ▶kemudian bole la digoreng hingga masak.. Api perlahan ye...
  7. ▶siap...
  8. ▶selamat mencuba...
  9. Air suam kita guna supaya bila goreng kuih xmeletup.. Cantik je...
  10. Cara masak inti.. ✔masak air bersama gula merah, gula putih, garam dan daun pandan....
  11. ✔masak hingga gula larut...
  12. ✔masukkan kelapa parut.. kacau hingga hampir kering.. (nampak masih ada air sedikit).
  13. ✔masukkan bancuhan air tepung gandum tadi.. kacau hingga air kering....
  14. ✔siap....
  15. ✔inti sedap.. ia basah-basah skit.. bl makan rasa berjus...
  16. ✔sedia tuk digunakan.. sedap dimakan bersama pulut juga dijadikan inti kuih pau, ketayap, badak berendam, bom, koci dan sebagainya....
  17. ✔✔✔kemanisan gula ikut citarasa masing-masing ye.. aznie suka guna gula merah timbang sebab warna dia gelap dan cantik.. yang jenis pek pun bole guna juga.. tapi warna xberapa gelap dan rasa manis lebih kepada gula pasir...
  18. ✔✔✔tepung gandum bole juga kita terus bubuh tanpa dibancuh dahulu.. tapi kena gaul cepat.. nanti jadi berketul-ketul.. aznie selalu terus bubuh je.. guna tangan tabur secara rawak kat atas.. dan terus kacau.. kalau ada skit2 berketul xpe.. kita tekan je ngan sudip.. nnt ia xberketul dah.....
  19. Kalau teman di indonesia dema buat adunan tepung dari campuran tepung pulut dan tepung sagu @ ubi.. di malaysia tepung pulut dan tepung gandum je...

Kuih Bom Keledek Ungu By Kak Wan @ Resipicitarasawan. Roti telur sardin - Resepi Kuih Tradisional Dan Modern. Kuih are bite-sized snack or dessert foods commonly found in Southeast Asia. It is a fairly broad term which may include items that would be called cakes, cookies, dumplings, pudding, biscuits, or pastries in English and are usually made from rice or glutinous rice. Learn how to make squishy and rich bika Ambon or Kuih Bingka (honeycomb cake) with this easy, no fuss recipe that gives you amazing honeycomb texture.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kuih Bom ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!