Home

Cara Membuat Gulai ikan tongkol (ikan aya) #phopbylinimohd#batch17 Enak 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Gulai ikan tongkol (ikan aya) #phopbylinimohd#batch17 di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Gulai ikan tongkol (ikan aya) #phopbylinimohd#batch17 yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Kebetulan saya memang dah lama mencari resepi gulai ikan tongkol versi kelantan, saya memang penggemar masakan kelantan, sebelum beli, tp sekarang bila teringin gulai ikan aya, sya dah boleh masak sendiri. Zaman zaman dulu, gulai nasi berlauk adalah menggunakan ikan Tongkol rebus atau dipanggil ikan Aya selain ikan kembung dan juga ikan kering. Jarang sekali ada lauk itik atau ayam atau daging kerutuk seperti sekarang.

Gulai ikan tongkol (ikan aya) #phopbylinimohd#batch17 - resepipouler.com Jika perlu tambah apa-apa, tambah lah. Memang sedap la nasi berlauk ni. Resepi sambal pun dah saya update tu.

13 Ingredients of Resepi Gulai ikan tongkol (ikan aya) #phopbylinimohd#batch17

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Gulai ikan tongkol (ikan aya) #phopbylinimohd#batch17 ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan-Bahan.
  2. Sedia 1 - ekor sedang ikan tongkol (potong selebar 2 inci).
  3. Sedia 1/2 - kilo santan.
  4. Sedia 8 ulas - bawang merah *.
  5. Sedia 2 ulas - bawang puteh*.
  6. Sedia 1 - inci kunyit hidup*.
  7. Sedia 1 - inci lengkuas*.
  8. Sedia 2 - inci halia*.
  9. Sedia 1/4 cawan - cili mesin.
  10. Sedia 2 batang - serai*.
  11. Sedia 1 - peket rempah kerutub.
  12. Sedia 10 - lada cenget.
  13. Sedia 5 - lada hijau besar.

Selamat mencuba ya resepi gulai ikan tongkol ni. GULAI IKAN [email protected] (Gulai Nasi Kuning/Dagang) resipi : K. Masukkan dalam periuk dan masukkan asam keping, garam dan air. Ikan tongkol atau ikan aya ini perlu direbus terlebih dahulu.

4 Cara Memasak Gulai ikan tongkol (ikan aya) #phopbylinimohd#batch17

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Gulai ikan tongkol (ikan aya) #phopbylinimohd#batch17 pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Cara-caranya Ikan yang telah dipotong, rebus bersama garam dan asam keping sehingga air agak-agak kering. Biarkan seketika....
  2. Masak santan bersama sedikit air dengan api yang perlahan sehingga agak agak pecah minyak...gaul berterusan..
  3. Mesin semua bahan yang bertanda menggunakan blender sampai halus Masukkan kedalam periuk santan tadi.. Kena gaul sehingga santan dah sebati dengan bahan mesin..
  4. Bolehlah masukkan ikan yang telah direbus. Apabila dah masak, masukan lada cenget dan juga lada.

Saya tak ikut resepi asal yang mana sepatutnya masakkan santan sampai berminyak. Saya tumis cili, kemudian masukkan semua bahan kisar bersama kayu manis dan asam keping. GULAI IKAN [email protected] (Gulai Nasi Kuning/Dagang) resipi : K. Masukkan dalam periuk dan masukkan asam keping, garam dan air. Masak dgn api sederhana sehingga air tinggal lebih.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Gulai ikan tongkol (ikan aya) #phopbylinimohd#batch17 ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!