Home

Resepi Rendang Selimut Sedap 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Rendang Selimut di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Rendang Selimut yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Rendang Selimut - resepipouler.com

13 Bahan - Bahan Resepi Rendang Selimut

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Rendang Selimut ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 13 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 4 - ekor ikan Mabong / Kembong saiz sederhana.
  2. Sedia 1 - biji limau nipis.
  3. Sedia 400 ml - santan / 1 kotak santan + 200 ml air.
  4. Sedia 7-8 - tangkai cili kering (dibuang biji, rebus dan dikisar).
  5. Sedia - Anggaran 75 gm mentega / 2 sudu makan minyak sapi.
  6. Sedia 1 - sudu kecil Garam penambah rasa.
  7. Sedia - Diracik halus/ hiris nipis.
  8. Sedia 5 ulas - bawang putih.
  9. Sedia 1 - biji bawang besar (merah).
  10. Sedia 1 helai - daun kunyit buang urat tengah.
  11. Sedia - Optional / pilihan.
  12. Sedia 100 ml - air (jika nak kuah cair sikit).
  13. Sedia 1 - cm³ belacan (kalau suka, saya tak letak).

6 Cara Memasak Rendang Selimut

Dah ada 13 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Rendang Selimut pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Sediakan bahan-bahan. Ikan tu digoreng dulu siap-siap. Tak nak guna ikan kembong boleh juga guna ikan tenggiri atau ikan selar..
  2. Panaskan kuali dengan api sederhana. Cairkan mentega. Resipi asal guna minyak sapi. Saya guna mentega.
  3. Bila mentega dah cair, masukkan cili yang sudah dikisar. Masak hingga pecah minyak..
  4. Nampak tu, dah pecah minyak masukkan bahan-bahan yang diracik halus, bawang merah, bawang putih dan daun kunyit. Gaulkan dan biar seminit dua. Resipi asal tambah belacan, tapi saya tak letak. Ikut suka tuan puan lah ya 🙂..
  5. Dah tu masukkan 400 ml santan tadi. Kacau. Kalau rasa pekat sangat boleh tambah 100ml air lagi..
  6. Akhir sekali, masukkan ikan yang telah digoreng. Perah asam limau nipis. Agak-agak, kalau tak nak masam sangat jangan habiskan sebiji. Ingat ya 😁. Boleh tambah garam menaikkan rasa. Ikutlah cara masing-masing, nak kurang masin atau bagaimana. Kacau dan tutup 🔥. Siap untuk dihidang..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Rendang Selimut ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!