Home

Cara Membuat Cucur udang Sedap 10 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Cucur udang di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Cucur udang yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Oil used to fry cucur udang needs to be at the right temperature or the batter will soak up the oil instead and results in soggy prawn fritters. Once the pan is heated to medium heat, pour enough oil to cover at least half of the prawn fritters. Test the temperature of the oil by using wooden chopsticks or skewers.

Cucur udang - resepipouler.com It is called "jemput" because of the bite-size of the fritters. Tasty and exotic, these Malaysian shrimp fritters are easy to prepare. Fresh shrimp, chives, onions and bean sprouts are mixed into a flour and water batter and fried by the spoonful in oil.

10 Ingredients of Resepi Cucur udang

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Cucur udang ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 2 cawan - tepung gandum.
  2. Sedia 15 - ekor udang.
  3. Sedia 1 - sudu besar mauripan.
  4. Sedia - Segengam tauge.
  5. Sedia 5 batang - daun kucai.
  6. Sedia 1 - sudu kecil serbuk kunyit/pewarna kuning.
  7. Sedia 1 1/4 cawan - air.
  8. Sedia 1 - biji telur.
  9. Sedia 1/2 batang - lobak merah.
  10. Sedia 1 - sudu kecil garam/secukup rasa.

Enhance with a spicy chili sauce, if you wish. Resepi cucur kali ini adalah percubaan saya untuk membuat sedikit kelainan dari cucur yang biasa dibuat sebelum ini. Alhamdulillah, sedap dan secukup jer lembutnya. Saya juga menyediakan sos cili pencicah untuk dimakan bersama cucur udang di SINI.

3 Cara - Cara Cucur udang

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Cucur udang pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Sediakan bahan2.potong pendek daun kucai.sagat lobak merah.masukkan ke dalam besen,campurkan tauge,telur tepung dan garam,masukan juga mauripan dan pewarna kuning.bancuh bahan2 tadi dengan 1 1/4 cawan air.kacau sebati.
  2. Adunan yang siap di bancuh.perap selama satu jam.cukup satu jam ataupun adunan mengembang boleh lah digoreng.panaskan minyak,bila minyak sudah betul2 panas celupkan senduk kedalam minyak panas tadi.isi adunan tepung ke dalam senduk hingga penuh dan isi udang di tengah tengah senduk..
  3. Kemudian isikan ke dalam kuali.biarkan sekejap agar adunan tadi tanggal dr senduk.buat sampai habis asunan.goreng hingga kekuningan dan garing.boleh angkan dan hidangkan bersama sos atau kuah kacang.

Kata Nana, cucur ini secukup rasa bila dicicah dengan sos cili. Sedap jugak kalau dapat makan cucur udang petang-petang Isnin ni, kan? Haa jom cuba buat sendiri cucur udang ikut resepi ni. Mari lihat bahan-bahan dan cara-cara yang digunakan resepi ini untuk memasak cucur udang. Cuci Bersih Tanpa Membuang Kulit Resepi Cucur Udang Rangup.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Cucur udang ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!