Resepi Ikan Masak Lemak Kuning Yang Sedap Dan Berlemak
Resepi Ikan Masak Lemak Kuning Yang Sedap Dan Berlemak

Resepi Ikan Masak Lemak Kuning Yang Sedap Dan Berlemak

Selamat datang kembali kepada pembaca setia kami! Pada kali ini, kami ingin berkongsi resepi ikan masak lemak kuning yang pasti akan memukau selera anda. Ikan masak lemak kuning merupakan salah satu hidangan tradisional Malaysia yang sangat popular dan menjadi kegemaran ramai. Dengan perpaduan santan, rempah ratus, dan ikan segar, hidangan ini pasti akan menggugah selera anda. Jadi, jom kita lihat bagaimana untuk menyediakan hidangan ini dengan mudah dan cepat!

Bahan-Bahan yang Diperlukan:

1. 500 gram ikan tenggiri atau ikan pari (boleh digunakan ikan lain mengikut citarasa) 2. 200 ml santan pekat 3. 2 helai daun kunyit (dipotong halus) 4. 2 batang serai (diketuk) 5. 4 ulas bawang merah (dikisar) 6. 3 ulas bawang putih (dikisar) 7. 1 inci halia (dikisar) 8. 1 sudu besar rempah kunyit 9. 1 sudu besar rempah kerisik 10. 1 sudu besar belacan 11. 1 sudu besar serbuk kunyit 12. Garam secukup rasa 13. Minyak masak untuk menumis

Cara-Cara untuk Menyediakan Ikan Masak Lemak Kuning:

1. Pertama sekali, bersihkan ikan dan potong mengikut saiz yang diinginkan. Kemudian, lumurkan sedikit garam pada ikan dan perap selama 10 minit.

2. Panaskan sedikit minyak dalam kuali dan tumis bawang merah, bawang putih, halia, dan serai sehingga wangi.

3. Masukkan rempah kunyit, rempah kerisik, dan serbuk kunyit. Gaul rata sehingga rempah menjadi pekat dan wangi.

4. Tuangkan santan pekat ke dalam kuali dan biarkan mendidih. Kacau perlahan-lahan sehingga santan pekat menjadi pekat dan berminyak.

5. Masukkan ikan yang telah dipersiapkan tadi ke dalam kuali. Kacau perlahan-lahan supaya ikan tidak hancur dan meratakan kuah dengan ikan.

6. Tambahkan daun kunyit yang telah dipotong halus. Kacau perlahan-lahan supaya daun kunyit rata dengan ikan dan kuah.

7. Tutup kuali dan biarkan ikan masak dalam kuah lemak kuning selama 10-15 minit atau sehingga ikan masak sepenuhnya.

8. Selepas itu, tambahkan garam secukup rasa. Kacau rata dan biarkan ikan masak lemak kuning mendidih selama 5 minit lagi.

9. Angkat kuali dari dapur dan hidangkan ikan masak lemak kuning dalam pinggan saji.

Kesimpulan:

Itulah resepi ikan masak lemak kuning yang sedap dan berlemak. Hidangan ini sesuai untuk dihidangkan dengan nasi panas dan sambal belacan. Anda boleh menambahkan sayur-sayuran seperti bendi, terung, atau pucuk manis untuk menambahkan kepelbagaian dalam hidangan ini. Jadi, jangan lepaskan peluang untuk mencuba resepi ini di rumah anda! Selamat mencuba dan jumpa lagi di artikel menarik kami yang lain!