Home

Cara Memasak Daging Goreng Kunyit Basah-basah Mudah 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Daging Goreng Kunyit Basah-basah di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Daging Goreng Kunyit Basah-basah yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Kalau beli ayam goreng kunyit kat luar selalunya kering tak berkuah langsung. Bila di rumah kita adjust bagi. Anda selalu makan daging goreng kunyit?

Daging Goreng Kunyit Basah-basah - resepipouler.com Memang tak rugi untuk anda cuba sendiri memasak daging goreng kunyit ini! Resepi ini dikongsikan oleh HasnieZa Nor dan telah mendapat perkongsian ramai di. Sajian ayam goreng kunyit mungkin sudah lagi tak asing ditelinga anda.

12 Ingredients of Resepi Daging Goreng Kunyit Basah-basah

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Daging Goreng Kunyit Basah-basah ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - mangkuk daging lembu yang dipotong2 sederhana kecil.
  2. Sedia 1 - sudu kecil serbuk kunyit.
  3. Sedia 1 - sudu kecil serbuk lada hitam.
  4. Sedia 1/2 - sudu serbuk lada.
  5. Sedia 1/2 - sudu garam.
  6. Sedia 3 ulas - bawang putih (dihiris nipis).
  7. Sedia 2 - biji bawang merah (dipotong kecil2).
  8. Sedia 1/2 - biji bawang holand (dipotong kecil2).
  9. Sedia 1 - biji tomota (dipotong kecil2).
  10. Sedia 2 batang - lada (dipotong kecil2).
  11. Sedia 1/2 cawan - air masak.
  12. Sedia 4 - sudu minyak.

Sajian ayam yang khas dengan warna kuning dan garing ini, memang memiliki Nah, untuk anda yang penasaran ingin tahu seperti apa resep membuat ayam goreng kunyit yang garing dan renyah, maka mari simak langsung. Resipi Mi Goreng Basah yang sangat mudah, ringkas tetapi mempunyai rasa yang sangat sedap. Tercari-cari resipi Mi Goreng Basah yang sedap dan mudah? Resipi perkongsian saudari Ieda Roslida ni Anda boleh tambah bahan-bahan lain seperti udang, hirisan daging, kerang dan sebagainya.

4 Cara Memasak Daging Goreng Kunyit Basah-basah

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Daging Goreng Kunyit Basah-basah pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Setelah sediakan bahan2, gaulkan daging bersama garam, serbuk lada hitam, kunyit, serbuk lada dan sos tiram..
  2. Setelah itu panaskan kuali. kemudian masukkan daging yg sudah digaul2 bahan2 tadi ke dalam kuali. (xperlu minyak lagi, sbb biarkan air daging keluar dahulu. biarkan seketika dalam 20 saat kemudiab tambahan air 1/2 cawan itu kedalam kuali bersama daging. (agak masak nanti daging kurang liat). setelah itu tutupkan periuk sehingga daging betul2 masak air daging keluar. (20-30minit).
  3. Setelah itu, barulah masuk kan sedikit minyak 4sudu minyak. Masukkan bawang putih untuk menaikkan selera makan nanti hehe. gaulkan ianya dan sehingga kelihatan lembab(basah-basah) barulah masukkan sayur2 tomato, lada besar, bawang holand dan bawang merah. Gaul2 selama 30saat n tutuplah api..
  4. Daging goreng kunyit basah-basah siap dihidangg.. yum.

Isap meki cewek toge sampai basah. Share this article Cara Masak Daging Goreng Kunyit Murah, Ringkas & Lazat. Lauk daging goreng kunyit sangat ngam untuk dinikmati bersama nasi putih Tetapi bagi kami, daging goreng kunyit lebih menyelerakan dari lauk goreng kunyit yang lain kerana aromanya yang lebih wangi. Cara membuat nasi goreng kuning kunyit sangat mudah dan hanya berbumbukan bahan-bahan yang sederhana dan tentu akan menjadi semakin spesial bila dihidangkan dengan aneka masakan pelengkap yang kita sukai. Pembeli kunyit basah biasanya mengolah kunyit untuk dibuat jamu karena memiliki manfaat yang banyak untuk kesehatan tubuh dan memperlancar haid pada wanita.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Daging Goreng Kunyit Basah-basah ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!