Home

Resepi AYAM MASAK MERAH SEDAP 😋♥️ Mudah 16 Bahan

Delicious, fresh and tasty.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi AYAM MASAK MERAH SEDAP 😋♥️ di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan AYAM MASAK MERAH SEDAP 😋♥️ yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Sebetulnya gambar yang saya ambil ini tidak justify pada rupa sebenar Ayam Masak Merah saya yang memang cantik. Bukan sahaja kejadian yang cantik tapi rasanya memang wallaaa sedap giler. Hihihi masuk lift, tekan dan naik sendiri.

AYAM MASAK MERAH SEDAP 😋♥️ - resepipouler.com Cara Masak Ayam Masak Merah Ala Kenduri, Kuah Pekat Tapi Tak Guna Sos, Sedap Sungguh! Bukan sahaja kenduri, menjelang Ramadan dan Hari Raya, resipi Ayam Masak Merah antara menu pembangkit selera yang wajib ada. Lari dari kebiasaan, kali ini apa kata anda cuba masak Ayam Masak Merah tanpa sos cili pula.

16 Ingredients of Resepi AYAM MASAK MERAH SEDAP 😋♥️

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat AYAM MASAK MERAH SEDAP 😋♥️ ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam.
  2. Sedia 3 - sudu besar Cili kisar.
  3. Sedia 11 - biji bawang ros.
  4. Sedia 7 ulas - bawang putih.
  5. Sedia 1 - biji bawang Holland.
  6. Sedia 1 - tangkai serai.
  7. Sedia 1 - inci halia.
  8. Sedia 3/4 - kepingan gula Nisa/Melaka.
  9. Sedia 1 - hirisan nipis lemon.
  10. Sedia - Hirisan daun sup.
  11. Sedia - Bawang goreng.
  12. Sedia 1/2 - tangkai cili merah.
  13. Sedia 1.5 liter - air.
  14. Sedia 1 - sudu besar serbuk kunyit.
  15. Sedia 2 - sudu kecil garam.
  16. Sedia 1/4 - kiub ikan bilis.

Boleh dimakan bersama nasi putih, nasi beriani, nasi minyak atau nasi himpit. Rasanya yang pedas dan manis buat kita nak ratah jea. Maka teringin nak makan daging merah tp daging pulak xde dalam peti ais jd kita gantikan dengan ayam pun boleh la ye. Guna apa yang ada je lah.

0 Cara Penyediaan AYAM MASAK MERAH SEDAP 😋♥️

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat AYAM MASAK MERAH SEDAP 😋♥️ pula. Simple saja cuma 0 langkah.

Ayam masak merah ini memang sinonim dengan menu kenduri kahwin. Tapi bila kita masak rasanya tak sama macam bila kita makan di kenduri. Kalau rasa teringin nak makan ayam masak merah ala kenduri kahwin boleh ikut resipi yang dikongsi oleh Nor Haidah Md Said. Ayam Masak Merah is one of my favourite curries ever! Yep, my tastes are totally South East Asian; as far as I'm concerned, it's hard to beat a good Malay or Indonesian curry!.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi AYAM MASAK MERAH SEDAP 😋♥️ ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!