Home

Cara Memasak Ikan Sambal Air Fryer Sedap 8 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ikan Sambal Air Fryer di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ikan Sambal Air Fryer yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Ikan Sambal Air Fryer - resepipouler.com

20 Ingredients of Resepi Ikan Sambal Air Fryer

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ikan Sambal Air Fryer ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 20 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Ikan segar.
  2. Sedia Daun - pisang.
  3. Sedia - Pencungkil gigi (untuk sematkan).
  4. Sedia - Bahan A.
  5. Sedia 1/2 - labu bawang besar.
  6. Sedia 4 ulas - bawang putih.
  7. Sedia Sedikit - halia.
  8. Sedia Sedikit - kunyit.
  9. Sedia Sedikit - lengkuas.
  10. Sedia 2 batang - serai.
  11. Sedia 1 - biji cili padi.
  12. Sedia Sedikit - belacan.
  13. Sedia - Bahan B.
  14. Sedia - Cili kering (nak pedas letak lebih sikit).
  15. Sedia C - Bahan.
  16. Sedia - Asam jawa.
  17. Sedia - Gula melaka.
  18. Sedia Daun - kesum.
  19. Sedia Sedikit - air.
  20. Sedia Sedikit - garam.

8 Instructions Ikan Sambal Air Fryer

Dah ada 20 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ikan Sambal Air Fryer pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Kisar bahan A hingga lumat..
  2. Kisar bahan B sehingga lumat..
  3. Sediakan bahan C..
  4. Panaskan minyak (guna dapur gas).Kemudian tumis bahan B terlebih dahulu..
  5. Kemudian masukkan pula bahan B. Biarkan sehingga agak kering sedikit. Tips ; makin lama kita goreng makin sedap tau,sebab bawang, cili semua tu kira dimasak sempurna..
  6. Apabila dah kering dan bau semerbak. Fuh! Masukkan pulak bahan C untuk lagi membuatkan sambal kita rasa macam di kedai makan popular🤣.
  7. Kemudian guna daun pisang letak sambal tadi bersama ikan. Balut kemas-kemas supaya daun pisang taj terbang bila dibakar dalam air fryer nanti. Masukkan ke dalam bakul air fryer. Kemudian setkan air fryer ▪️170 darjah selama ▪️10 minit jer!.
  8. Selepas 10minit. Ikan bakar kita dah siap masak. Sedia untuk hidangan berbuka. Kalau nak letak perahan limau kasturi kat ikan bakar kita tu lagi sedap. Perggghhh!...

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ikan Sambal Air Fryer ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!