Home

Cara Memasak Apam Serabai Dengan Serawa Durian Mudah 8 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Apam Serabai Dengan Serawa Durian di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Apam Serabai Dengan Serawa Durian yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Apam Serabai Dengan Serawa Durian - resepipouler.com

16 Bahan - Bahan Resepi Apam Serabai Dengan Serawa Durian

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Apam Serabai Dengan Serawa Durian ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan kuih serabai.
  2. Sedia 1 cawan - tepung gandum.
  3. Sedia 3/4 cawan - tepung beras.
  4. Sedia 1 kotak - santan Kara + 1/2 cawan air.
  5. Sedia 1 - sdt mauripan.
  6. Sedia 1 - sdb gula.
  7. Sedia Sedikit - garam.
  8. Sedia 1 - biji telur.
  9. Sedia - Air tambahan (jika perlu).
  10. Sedia - Bahan serawa durian.
  11. Sedia 10 ulas - durian (lebih pun tak pa).
  12. Sedia 1 kotak - santan.
  13. Sedia - Gula secukup rasa.
  14. Sedia 2 helai - daun pandan.
  15. Sedia - Air secukupnya.
  16. Sedia - Secubit garam.

8 Instructions Apam Serabai Dengan Serawa Durian

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Apam Serabai Dengan Serawa Durian pula. Simple saja cuma 8 langkah.

  1. Kuih serabai :Bancuh semua bahan hingga kelikatan yang boleh dituang (tak berapa pekat tak berapa cair Biarkan bancuhan 30 min sblm masak.
  2. Kalau yang ada acuan serabai, boleh bakar dengan acuan, kalau takde tak apa, boleh gunakan kuali kecil dan masak satu persatu. Tutup acuan/kuali masa memasak. Dah masak angkat daripada acuan/kuali..
  3. Hidangkan serabai dengan serawa durian.
  4. Serawa durian : Masak semua bahan sampai pekat..
  5. Tips : Serabai juga boleh dimakan dengan Sambal sardin atau Sambal ikan bilis..
  6. Tips : gunakan tepung beras cap teratai atau jati..
  7. Tips : Nak sedapkan santan tu, KluĀ  guna kelapa parut..kita bole guna air kelapa untuk perah santan. Boleh juga gantikan dgn susu cair atau santan kotak..
  8. Tips : Sapu acuan /kuali dengan sedikit minyak (guna tisu untuk sapuan).

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Apam Serabai Dengan Serawa Durian ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!