Home

Resepi Dodol Agar Sedap 7 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Dodol Agar di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Dodol Agar yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Dodol Agar - resepipouler.com

7 Ingredients of Resepi Dodol Agar

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Dodol Agar ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 7 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Bahan.
  2. Sedia 3 cawan - air.
  3. Sedia 250-300 g - gula.
  4. Sedia 250 ml - santan pekat.
  5. Sedia 1 tin - susu pekat manis.
  6. Sedia 75 g - serbuk koko.
  7. Sedia 25 g - serbuk agar-agar.

7 Cara Penyediaan Dodol Agar

Dah ada 7 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Dodol Agar pula. Simple saja cuma 7 langkah.

  1. Cara 🍒campurkan kesemua bahan-bahan kt atas..gaul rata...
  2. 🍒masak hingga mendidih dan sedikit pekat (sentiasa dikacau ye.. Nanti pecah santan xjadi pulak).. matikan api...
  3. 🍒kacau lagi dalam 5 minit macam tu.. Nak bagi wap keluar....
  4. 🍒masukkan kedalam loyang....
  5. 🍒Sejukkan dahulu baru masukkan kedalam peti sejuk...
  6. 🍒makan sejuk-sejuk memang sedap...
  7. 🍒bole la dihidangkan....

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Dodol Agar ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!