Home

Resepi Air Longan Laici Kang Enak 4 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Air Longan Laici Kang di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Air Longan Laici Kang yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Basuh dan rebuskan longan kering sampai kembang. How to Make : Fizzy Rose Soda Air Lai Chi Kang sangat sesuai minum ketika musim panas kerana bahan-bahan yang ada dapat menyejukkan badan.

Air Longan Laici Kang - resepipouler.com Oleh itu, apa kata sebagai menu air berbuka nanti, anda cuba Laici Kang. Jika anda ingin tahu, selain rasanya yang enak, Laici Kang ini juga dikatakan banyak khasiat untuk kesihatan badan. Sebelum itu, penulis nak kongsikan resepi membuat Laici Kang, iyelah daripada dibeli, cuba DIY sahaja.

12 Bahan - Bahan Resepi Air Longan Laici Kang

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Air Longan Laici Kang ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 12 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 tin - buah longan(termasuk air)*.
  2. Sedia 1/2 tin - buah laici(termasuk air)*.
  3. Sedia 2 - Hiris Lengkong Dipotong Panjang(Jenis petak tu)*.
  4. Sedia 3 - jambak cendawan putih kering.
  5. Sedia 6 - sudu besar nata de coco laici*.
  6. Sedia 1 1/2 - sudu besar biji selasih.
  7. Sedia - Segenggam buah kabung*.
  8. Sedia 3 - biji limau kasturi(air perahan)*.
  9. Sedia - Segenggam kacang tanpa kulit(jenis timbang kat pasaraya).
  10. Sedia 7 - sudu besar gula putih(larut dalam air panas)*.
  11. Sedia 3 cawan - air masak/Coway*.
  12. Sedia - Ais batu secukupnya.

Sedapnya cuaca panas-panas minum air Lai Chi Kang ni untuk sejukkan tekak. Biji selasih (rendam) Buah kembang semangkuk (rendam dengan air panas ) Barli (rebus) Fungus putih (rebus) Buah kurma merah (rebus letak gula / gula batu dan daun pandan ) Buah longan kering (rendam dengan air. You will get fruit with one plant but adding an additional Longan plant will increase your crop. Air-layering is frequently done in Fukien Province and was found a feasible means of distributing the 'Kohala' from Hawaii.

4 Cara Membuat Air Longan Laici Kang

Dah ada 12 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Air Longan Laici Kang pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Rendam cendawan putih dan selasih dalam air masak. Biar kan kembang. Dalam 10minit. Tapis dan asingkan. Potong cendawan putih kecil2..
  2. Panggang kacang atas non stick pan tanpa minyak. Agak2 ada kesan bakar. Elak lama2 nanti hitam hangit..
  3. Campurkan semua bahan * serta kacang, biji selasih dan cendawan putih. Kacau campuran tadi..
  4. Untuk hidangan masukan bahan campuran dalam jug/balang dan masukan ais secukupnya. Jangan banyak sangat nanti tawar. Siap!.

Bagi sesiapa yang suka makan laici tin yang Laici adalah buah yang dikatakan unik. Persoalannya bolehkah pokok laici hidup di Malaysia? Apa yang menariknya, pokok laici adalah sesaudara dengan rambutan dan longan iaitu di bawah. Tapis air gula dan ketepikan buah laici tersebut. Dengan menggunakan pisau, hiris lemon nipis-nipis.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Air Longan Laici Kang ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!