Home

Resepi Siakap Stim Putih (Stim Susu) Cepat 9 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Siakap Stim Putih (Stim Susu) di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Siakap Stim Putih (Stim Susu) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Siakap Stim dah. ni hakak share Siakap Stim Taucu pulak. kalau tak terliur jgn cakap la. Siakap stim limau tapi tanpa steamer(pengukus). TOMYAM AYAM PUTIH cara masak tomyam putih macam restoran thai

Siakap Stim Putih
(Stim Susu) - resepipouler.com Resepi masakan ikan siakap stim limau ala Thai ini sangat mudah dibuat dengan menggunakan bahan-bahan yang senang didapati selain cara masak iaitu kukus sahaja sangat sedap dan simple. Lebih baik masak sendiri di rumah daripada beli di kedai kerana kesedapan lauk ini hampir sama saja. Kadang-kadang orang buat siakap stim halia, siakap stim limau atau siakap stim Cincang bawang putih secara kasar.

9 Ingredients of Resepi Siakap Stim Putih (Stim Susu)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Siakap Stim Putih (Stim Susu) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1 - ekor ikan siakap belah butterfly.
  2. Sedia 1 - mangkuk kecil bawang putih cincang.
  3. Sedia 1/2 - mangkuk cili kecil merah cincang.
  4. Sedia 1 - mangkuk kecil perahan limau nipis.
  5. Sedia 2 - sb besar susu pekat manis dibancuh dengan [email protected]/4 cwn freshmilk/susu cair.
  6. Sedia - Garam.
  7. Sedia - Sayuran (di stim/direbus berasingan).
  8. Sedia - Bunga kubis.
  9. Sedia - Carrot.

Gorengkan bawang putih yang telah dicincang di *Resepi siakap stim limau simple ini dikongsikan oleh Puan Zurina Zulkefli menerusi. Siakap stim nyimak kawan salam persahabatan permanen pasti aman. Maknyus bro., udah lama saya gak dapat kakap putih, jadi makin sakaw pengen dapat kakap putih biar bisa masak kayak Siakap Stim Limau Ala Restoran Thai Kali ni saya nak buat ikan siakap stim pulak.

4 Step by Step Siakap Stim Putih (Stim Susu)

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Siakap Stim Putih (Stim Susu) pula. Simple saja cuma 4 langkah.

  1. Sapu garam dan siram ikan dengan perahan limau nipis bhgn luar dan dalam ikan..taburkan bawang putih dan cili di bhgn bawah dan atas ikan..
  2. Stimkan ikan,10 minit @ sehingga separuh masak..
  3. Tuangkan bancuhan susu pekat manis. Stimkan bbrp 5-10 minit lagi..
  4. Optional:Bunga kubis, carrot atau sayur lain di stim secara berasingan supaya rasa sayur tu tak kacau rasa pure kuah stim ikan tu. Letak sayur bila ikan dah masak. Saya mmg tak letak sos [email protected]

Yang pastinya sama sedap sama lazat. Banyak versi dan cara nak buat ikan stim ni. Bila menyebut masakan stim yang pasti terbayang adalah ikan siakap. Boleh juga guna ikan lain seperti kerapu, bawal tapi ikan siakap paling sinonim dengan masakan stim. Yang paling paling utama ialah mendapatkan ikan yang segar supaya terasa kemanisannya.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Siakap Stim Putih (Stim Susu) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!