Home

Resepi Three layer tea a.k.a Teh C Peng Mudah 3 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Three layer tea a.k.a Teh C Peng di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Three layer tea a.k.a Teh C Peng yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. The palm sugar and black tea incorporates well with the evaporated milk making this three layer tea a delight to savour. As the weather in Malaysia can be. Teh C Peng "Special" (Three-Layer Milk Tea).

Three layer tea a.k.a Teh C Peng - resepipouler.com As the name suggests, it consists of three layers made up of black This tea is made up of three layers namely the melted palm sugar, evaporated milk and black tea. Due to the density of each layer, they create. A Malaysian drink with three layers of palm sugar syrup, evaporated milk and tea.

7 Bahan - Bahan Resepi Three layer tea a.k.a Teh C Peng

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Three layer tea a.k.a Teh C Peng ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 7 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 5 - uncang teh Lipton (boleh guna mana-mana jenama)-boleh tambahkan lagi jika nak rasa teh yang lebih pekat.
  2. Sedia 3 - sudu kecil membukit teh hijau Thailand.
  3. Sedia 1 botol - sirap teh C special (kalau tak ada boleh gantikan dengan gula melaka/kabung/gula apong).
  4. Sedia Sedikit - air panas.
  5. Sedia 1 tin - susu cair.
  6. Sedia - Ais batu secukup nya.
  7. Sedia - Gelas.

Get this awesome, refreshing Three Layer Tea recipe. Allow the syrup to cool down from the ice before slowly adding in the evaporated milk and then slowly adding in the tea. Teh C Peng Special or Three Layer Tea is the local favourite drink that you can find throughout Sarawak, land of the Hornbill which some still call Borneo. Other known names for this unique drink are Teh Si Ping Special For the record, Teh is the local work for Tea and pronounced as Tey.

3 Cara - Cara Three layer tea a.k.a Teh C Peng

Dah ada 7 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Three layer tea a.k.a Teh C Peng pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Bancuh teh bersama sedikit air panas, biarkan seketika..
  2. Bancuh teh hijau bersama air panas, biarkan seketika sebab nak bagi serbuk teh tu kembang, ketepikan..
  3. Tuang sirap gula ke dalam gelas agak-agak nak banyak mana. Isikan dengan ketulan ais. Tuang susu cair dan akhir sekali tuang bancuhan teh di atas nya. Sama juga cara nya untuk teh hijau harus lah ditapis dahulu. Selamat mencuba. Kalau nak sedap lagi boleh letak boba..

Three layers - the bottom one is sugar water (dense), the middle one is evaporated milk, and the top layer is the tea (least dense). Stir it up and it makes very pretty colors…and it finally settles into the rich, creamy brown of teh c peng. I just had this and it was sooooo awesome. Teh C Peng Special [Nyonya Cooking]. The palm sugar and black tea incorporates well with the evaporated milk making this three layer tea a delight to savour.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Three layer tea a.k.a Teh C Peng ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!