Home

Resepi Nasi Tomato Ayam Masak Merah Sedap 0 Langkah

Delicious, fresh and tasty.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Nasi Tomato Ayam Masak Merah di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Nasi Tomato Ayam Masak Merah yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Looking at the ingredients list, one will know that this is an aromatic rice. with butter, milk, spices. It was usually served with ayam masak merah literally translated as chicken cooked in red sauce. Red basically refer to tomato and chilli.

Nasi Tomato Ayam Masak Merah - resepipouler.com Selalunya dihidangkan pada hari raya, kenduri kecil atau jamuan hari jadi. Kalau betul guna bahan rempah dan resepinya hidangan ni memang sedap. Simple tapi memang ni hidangan nostalgia masa kecik-kecik dahulu.

18 Bahan - Bahan Resepi Nasi Tomato Ayam Masak Merah

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Nasi Tomato Ayam Masak Merah ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 18 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Ayam Merah.
  2. Sedia 1/2 - Kilo.
  3. Sedia 5 ulas - bawang putih(bahan kisar).
  4. Sedia 5 ulas - bawang merah(bahan kisar).
  5. Sedia 4 - cili merah (bahan kisar).
  6. Sedia - Assam Jawa.
  7. Sedia - Serai.
  8. Sedia 2 - sudu besar cili boh.
  9. Sedia - Ramuan Nasi Tomato.
  10. Sedia 2 Cawan - beras.
  11. Sedia 2 1/2 cawan - air.
  12. Sedia 2 keping - Daun Pandan.
  13. Sedia - Mentega.
  14. Sedia 2 sudu besar - cili sauce.
  15. Sedia - Gula.
  16. Sedia - Kayu manis & Bintang.
  17. Sedia 3 ulas - bawang putih (cincang).
  18. Sedia 2 ulas - bawang merah (cincang).

Perkongsian resipi hari ini memang dah sinonim dan menjadi kegemaran rakyat Malaysia iaitu nasi tomato dan pasangannya ayam masak merah. Sejak kebelakangan ini ada dua tiga entry tentang nasi berperisa je kan. Bukannya apa, ceritanya saya nak habiskan bekalan beras basmathi dan entry tentang nasi agak kurang selama ini. Keunikan nasi tomato utara ni ialah lauk dia sempoi sahaja.

0 Step by Step Nasi Tomato Ayam Masak Merah

Dah ada 18 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Nasi Tomato Ayam Masak Merah pula. Simple saja cuma 0 langkah.

Ayam masak merah, sikit kuah dalca dan acar mentah timun nenas. Hang buat lauk rendang, atau tukar kepada acar jenis goreng tu dah bukan ori nasi tomato utara dah. Tu nasi tomato versi hangpa hehehe. Ayam Masak Merah has unique flavours, the taste is beautiful and unforgettable although it shares some basic similar spices (cinnamon, cloves, star anise and chillies) to Chicken Curry. It is distinctively different, be it in the texture of the chicken or the tantalizing flavours in the sauce.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Nasi Tomato Ayam Masak Merah ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!