Home

Resepi Aiskrim Bubur Kacang Sedap 2 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Aiskrim Bubur Kacang di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Aiskrim Bubur Kacang yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Aiskrim Bubur Kacang - resepipouler.com

7 Ingredients of Resepi Aiskrim Bubur Kacang

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Aiskrim Bubur Kacang ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 7 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 250 gram - kacang hijau.
  2. Sedia 500 gram - santan segar.
  3. Sedia 2 helai - daun pandan.
  4. Sedia 3 keping - gula melaka.
  5. Sedia 2 sudu makan - gula pasir.
  6. Sedia 1/2 - sudu kecil garam.
  7. Sedia - Plastik aiskrim secukupnya.

2 Instructions Aiskrim Bubur Kacang

Dah ada 7 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Aiskrim Bubur Kacang pula. Simple saja cuma 2 langkah.

  1. Mula-mula kenalah masak bubur kacang dulu. Cuci bersih kacang hijau, rendam 1 jam. Kemudian toskan dan goreng sekejap dalam periuk hingga keperangan sikit. Masukkan air secukupnya. Rebus kacang hingga lembut, bila dah lembut boleh masukkan daun pandan, santan, gula melaka, gula & garam. Rasakan manisnya cukup atau kurang..
  2. Untuk buat aiskrim, lebihan bubur kacang boleh dipanaskan dulu malam tu supaya tak basi. Esoknya kita tambah sedikit air agakĀ² je ye bergantung baki bubur. Tambah juga gula, kalau nak lemak boleh juga tambah sikit lagi santan..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Aiskrim Bubur Kacang ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!