Home

Cara Membuat Telur Teh Herba Mudah 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Telur Teh Herba di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Telur Teh Herba yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!.

Telur Teh Herba - resepipouler.com

6 Bahan - Bahan Resepi Telur Teh Herba

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Telur Teh Herba ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 6 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 10 - biji telur rebus bersama kulit belum dikupas.
  2. Sedia 1 liter - air.
  3. Sedia 1 - peket teh herba @ boleh ganti dgn teh Boh uncang jumbo + kulit bawang merah.
  4. Sedia 1 - st garam.
  5. Sedia 1 - sb kicap pekat.
  6. Sedia 5 - sb kicap manis/kicap cair.

6 Instructions Telur Teh Herba

Dah ada 6 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Telur Teh Herba pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. Rebus telur macam biasa. Kemudian retak2 kan telur perlahan2 guna belakang senduk kecil..
  2. Rebus semula telur bersama sepeket teh herba (sepeket ada 2 uncang besar) dan 1L air. Rebus sehingga air berkurang menjadi separuh..
  3. Tambahkan garam dan kicap. Rebus lagi sehingga air tinggal lebih kurang secawan..
  4. Kupas kulit telur..
  5. Ini arahan pada packing. Tapi untuk dapatkan corak berbatik2 pada telur, kicap perlu ditambah kemudian seperti langkah 3..
  6. 1)Cara lain untuk buat telur sebegini tanpa teh herba, gunakan teh biasa dan kulit bawang merah.2)kalau tanak teh,nk corak n rasa kicap aje..buat step 1, step 3 shj dgn air 500ml/separuh..

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Telur Teh Herba ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!