Home

Cara Membuat "ayam masak merah bersantan" #chefZam Mudah 0 Langkah

Delicious, fresh and tasty.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi "ayam masak merah bersantan" #chefZam di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan "ayam masak merah bersantan" #chefZam yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Kalau makan ayam masak lebih lengkap dipadankan dengan nasi tomato. Versi ayam masak merah ini letak santan. Kalau tak suka boleh skip santan.

"ayam masak merah bersantan" #chefZam - resepipouler.com Resepi ini merupakan cara lama orang kita menyediakan masak merah ini. Ayam masak merah ini biasanya dihidang didalam majlis kenduri kendara. Pada zaman dahulu jika ada majlis kenduri seperti perkahwinan mereka akan bergotong royong dan seorang tukang masak.

16 Bahan - Bahan Resepi "ayam masak merah bersantan" #chefZam

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat "ayam masak merah bersantan" #chefZam ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 16 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam(dipotong).
  2. Sedia 2 - sudu besar gula.
  3. Sedia 2 sudu teh - garam.
  4. Sedia 3 - sudu besar sos cili.
  5. Sedia 1 cawan - santan.
  6. Sedia 1 cawan - air.
  7. Sedia 2 batang - serai(diketuk).
  8. Sedia 1 - biji bawang besar(potong bulat).
  9. Sedia Daun - sup(hiris).
  10. Sedia - Bahan2 yang dikisar.
  11. Sedia 15-18 - tangkai cili kering.
  12. Sedia 2 - biji bawang besar.
  13. Sedia 5 ulas - bawang putih.
  14. Sedia - Sebesar ibu jari halia.
  15. Sedia 1 cawan - minyak masak.
  16. Sedia - (kisar semua bahan di atas).

Cara Masak Ayam Masak Merah Versi Santan. Sebut saja Ayam Masak Merah, ada macam-macam jenis. Ada yang masak macam sambal cili, ada yang tambah kacang pis dan ada yang tambah kacang tanah kisar. Kali ini RASA ingin kongsikan satu lagi resipi Ayam Masak Merah tapi kali ini versi bersatan dan berkuah.

0 Cara - Cara "ayam masak merah bersantan" #chefZam

Dah ada 16 bahan di atas? Mari tengok cara membuat "ayam masak merah bersantan" #chefZam pula. Simple saja cuma 0 langkah.

Sangat sedap dan korang tak rugi mencuba. #ResepiAyam Masak Merah Bersantanresepi nasi ayam sedap dan lembut,resepi nasi ayam sedap dan mudah,resepi nasi ayam sedap nani rostam,resepi nasi ayam sedap. Capsicum merah diblend untuk pekatkan kuah & sebagai penyedap rasa gak. Takde lah rasa sos tomato semata. Capsicum pun rasa macam cili jugak, cuma tak pedas (almaklum ler. Resepi Ayam Masak Merah yang ini diambil dari blog Ana Suzana yang dipelajari dari ayahnya yang merupakan seorang tukang masak bagi majlis kenduri kawin yang tersohor di kampung beliau.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi "ayam masak merah bersantan" #chefZam ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!