Home

Cara Membuat Ayam Masak Merah Cik Rose Mudah 0 Langkah

Delicious, fresh and tasty.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Ayam Masak Merah Cik Rose di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam Masak Merah Cik Rose yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Selepas mengetahu nama masakannya ialah Ayam Masak Rose, saya mula membuka internet mencari resepi yang bersesuaian dan digabungkan dengan resepi pemberian Sue. Akhirnya terhidang la masakan Ayam Masak Rose. Enak di makan bersama-sama roti peranchis dan nasi minyak.

Ayam Masak Merah Cik Rose - resepipouler.com Tidak pedas dan amat sesuai dihidangkan bersama nasi putih, nasi minyak, nasi briyani tau sebarang nasi berperisa. Masak di atas api perlahan dan kacau supaya tidak hangus di bawah. Masukkan pula bahan yang dibancuh menjadi pes.

10 Ingredients of Resepi Ayam Masak Merah Cik Rose

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam Masak Merah Cik Rose ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 10 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ekor ayam.
  2. Sedia 10 - tangkai Cili kering.
  3. Sedia 5 - biji Cili merah.
  4. Sedia 2 - biji bawang besar.
  5. Sedia 5 ulas - Bawang putih.
  6. Sedia 1 batang - lobak merah.
  7. Sedia 1/2 - inci halia.
  8. Sedia 1 tin - kecil Tomato puri.
  9. Sedia 1/2 cawan - susu cair.
  10. Sedia 1/2 cawan - santan.

Kacau sehingga bahan-bahan dan rempah masak sehingga pecah minyak. Ayam masak merah ni sesuai dimakan dengan nasi putih, nasi minyak, nasi lemak dan nasi tomato. Tak tau la nak kata tapi kalau makan ayam masak merah di kenduri kahwin, mesti lauk tu sedap teruk. Resepi Ayam Masak Merah yang Che Nom kongsikan kali ini lebih mudah dan menggunakan bahan-bahan yang kebiasaannya ada di dapur.

0 Cara Memasak Ayam Masak Merah Cik Rose

Dah ada 10 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam Masak Merah Cik Rose pula. Simple saja cuma 0 langkah.

Cuma apa yang istimewanya ialah jenis gula yang digunakan iaitu gula melaka. Che Nom rasa penggunaan gula melaka menyebabkan manis kuah sambal lebih sedap daripada sambal yang dimasukkan gula putih biasa. Resepi Ayam Masak Merah yang ini diambil dari blog Ana Suzana yang dipelajari dari ayahnya yang merupakan seorang tukang masak bagi majlis kenduri kawin yang tersohor di kampung beliau. Dah lama resepi ini disalin, cuma belum ada kesempatan dan masa yang sesuai untuk dicuba sendiri sehingga lah hari ini. Selain menyediakan ayam masak merah, saya juga sediakan udang masak lemak cili padi dengan kacang buncis dan telur dadar.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam Masak Merah Cik Rose ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!