Home

Cara Membuat Telur Rebus Goreng Air Asam (Thai Style) Enak 9 Bahan

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Telur Rebus Goreng Air Asam (Thai Style) di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Telur Rebus Goreng Air Asam (Thai Style) yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Menu penambah selera kalau dah xde menu nak masak apa saya akan buat menu ni.korang boleh cuba boleh rujuk video cara buat.bahan bahannya: Telur Cili padi. Untuk resepi ni, saya buat telur goreng dan juga telur rebus untuk dimakan bersama air asam. Telur boleh dimasak separuh masak atau sepenuhnya terpulang kepada selera masing-masing.

Telur Rebus Goreng Air Asam 
(Thai Style) - resepipouler.com Panaskan minyak dalam kuali dengan api yang Seterusnya masukkan air serta asam jawa dan bawang besar yang dihiris bulat. Teruskan memasak sehingga kuah sambal menjadi agak pekat. Daging goreng kunyit bunyinya sangat lazat dan ringkas.

9 Ingredients of Resepi Telur Rebus Goreng Air Asam (Thai Style)

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Telur Rebus Goreng Air Asam (Thai Style) ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 9 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia 1/2 - ketul gula manisan.
  2. Sedia 1/2 cawan - air asam jawa (drpd [email protected] sb asam jawa).
  3. Sedia - Secubit garam.
  4. Sedia 4 - sb sos ikan.
  5. Sedia Sedikit - daun ketumbar dihiris.
  6. Sedia 1/2 - biji bawang besar merah didadu.
  7. Sedia 6 - biji cili kecil (@ lebih) dihiris nipis.
  8. Sedia 1 - biji tomato didadu.
  9. Sedia 4 - biji telur rebus.

Namun, jika anda mahukan stail yang lebih berempah, apa kata cuba resepi daging goreng ala Thai, yang lebih banyak Bila air dah kering, ia akan bersatu dengan rempah, kacau sebati. Agak-agak bila dah masak, perlahankan api seketika. Akhir-akhir ni rajin pulak tengok resepi telur rebus air asam lalu lalang dekat wall masing-masing kan? Nampak macam sedap, mesti ramai teringin nak cuba.

3 Cara Memasak Telur Rebus Goreng Air Asam (Thai Style)

Dah ada 9 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Telur Rebus Goreng Air Asam (Thai Style) pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Rebus ✅telur. Kemudian kupas, lap kering. Gorengkan. Telur dibelah 2. Ketepikan di dalam pinggan..
  2. Larutkan ✅gula manisan bersama bancuhan ✅air asam jawa dan ✅sos ikan. Masak sehingga pekat. Tambahkan sedikit ✅garam. Boleh masukkan ✅setangkai cili kering..
  3. Siram telur dgn air asam, taburkan ✅bawang, ✅tomato dan ✅daun ketumbar..

Cara nak buat pun mudah je. Telur - rebus, kupas & goreng. Tumis bawang merah dan bawang putih yang dimesin sehingga garing dan Akhir sekali masukkan telur rebus yang telah digoreng. Angkat dan hidangkan panas panas dengan nasi lemak. Goreng Rebus Kukus Bakar Panggang Tumis.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Telur Rebus Goreng Air Asam (Thai Style) ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!