Home

Resepi Ayam masak merah mak munah Sedap 23 Bahan

Delicious, fresh and tasty.

Anda pernah cuba masak sendiri Resepi Ayam masak merah mak munah di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Ayam masak merah mak munah yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resepi Ayam Masak Merah yang ini diambil dari blog Ana Suzana yang dipelajari dari ayahnya yang merupakan seorang tukang masak bagi majlis kenduri kawin yang tersohor di kampung beliau. Dah lama resepi ini disalin, cuma belum ada kesempatan dan masa yang sesuai untuk dicuba sendiri sehingga lah hari ini. Resipi Mudah Ayam Masak Merah Ala Mak-Mak, Favorite Anak Sampai Makan Bertambah.

Ayam masak merah mak munah - resepipouler.com Resepi Ayam Masak Merah Ala Kenduri, Tak Guna Sebarang Sos Pun. Ayam masak merah ini sememangnya sangat sinonim dengan menu kenduri kahwin. Tapi bila kita cuba masak sendiri, rasa tak sama macam makan di kenduri.

23 Bahan - Bahan Resepi Ayam masak merah mak munah

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Ayam masak merah mak munah ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 23 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Kisar dengan cuckoo max blender.
  2. Sedia 5 - biji bawang merah kecil.
  3. Sedia 5 - biji bawang putih.
  4. Sedia 1 - inci halia.
  5. Sedia 1 - inci lengkuas.
  6. Sedia - Kuah.
  7. Sedia 1 batang - serai diketuk hujung.
  8. Sedia 1 - set rempah 3 serangkai.
  9. Sedia 1 - senduk cili boh (cili kering yg diblend dgn cuckoo max blender).
  10. Sedia 1 - biji tomato di blend dgn cuckoo max blender.
  11. Sedia 3 - sudu sos cili.
  12. Sedia 1 - biji tomato di potong 4.
  13. Sedia 1 - biji bawang holand dipotong bulat.
  14. Sedia - Minyak.
  15. Sedia 1/2 - sudu Garam.
  16. Sedia 1 - sudu Secekup rasa.
  17. Sedia 1 - sudu gula merah.
  18. Sedia 1/4 cawan - air cuckoo.
  19. Sedia - Isi.
  20. Sedia 1/2 kg - Ayam.
  21. Sedia - Kunyit.
  22. Sedia - Garam.
  23. Sedia - Minyak masak.

Kalau teringin nak makan ayam masak merah ala kenduri tu, ikut saja resipi yang dikongsikan oleh Nor Haidah Md Said di bawah. Ini cara saya dengan gabungan resepi mak saya. Nak sedap ayam Masak Merah & warna cantik guna gula Melaka dan serai dikisar bersama bawang, halia dan lengkuas. Pastu kena masuk daun sup, bawang dan bawang goreng untuk tambah keenakan ayam Masak Merah.

0 Step by Step Ayam masak merah mak munah

Dah ada 23 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Ayam masak merah mak munah pula. Simple saja cuma 0 langkah.

Clean and drain chicken pieces well. In a large pot or wok, heat up some oil well and deep fry marinated chicken till just golden brown. Remove oil from wok; drain the oil on paper towel. Mana taknya, kalau hari biasa dah sibuk dengan hal rumah dan kerja, mak tak sempat anak oi nak masak sedap-sedap! Jom alang-alang ada resipi ayam masak merah dari Mohamad Firdaus ni, terus buat nasi butter atau nasi tomato.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Ayam masak merah mak munah ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!