Home

Cara Membuat Latok Sabah Mudah 3 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Latok Sabah di rumah? Jika tidak pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Latok Sabah yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Sana sini orang bercakap pasal makanan popular dari Sabah ni, iaitu Latok atau pun dikenali sebagai Anggur Laut. Nak tahu rasa dia macam mana. Okey dlm #makanandarisyurga #makanmakan #kencang Min first time nak makan Latok Sabah.

Latok Sabah - resepipouler.com Ia boleh dimakan mentah atau dihidangkan dengan campuran perahan limau kesturi, bawang serta cili padi sebagai pembuka selera. It's also called Grape Seaweed, Sea Grapes or Green Caviar. It is now widely eaten all over Sabah and by all walks of life.

8 Bahan - Bahan Resepi Latok Sabah

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Latok Sabah ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 8 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - Latok.
  2. Sedia 1 - biji mangga muda dihiris kasar.
  3. Sedia - Suku bawang holland dihiris.
  4. Sedia - Setengah biji tomato dihiris.
  5. Sedia - Cili padi dipotong ikut tahap kepedasan.
  6. Sedia - Jus limau kasturi.
  7. Sedia - Belacan (optional).
  8. Sedia - Garam / gula (optional).

You can also find this at local street markets. Jika ke Sabah, tidak sah jika tidak mencuba makanan laut antaranya termasuk latok. rumpai laut yang kelihatan seperti buah anggur! Disebabkan itu, ia juga mendapat jolokan nama 'anggur laut'. Punca aku nk sangat makan latok nie.

3 Cara Penyediaan Latok Sabah

Dah ada 8 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Latok Sabah pula. Simple saja cuma 3 langkah.

  1. Latok dicuci bersih banyak kali dan dibuang segala lumpur dan pasir halus..
  2. Sediakan bahan-bahan yang dipotong..
  3. Masukkan latok yang telah dibersihkan di dalam pinggan. Tambahkan bahan-bahan yang telah dipotong. Perahkan jus limau. Gaul kesemua bahan. Siap dihidangkan bersama ikan bakar..

Minggu lepas admin ada bagi diorang rasa latok since ni makanan Sabah, semua tak pernah rasa so ni kali pertama diorang. This is "SABAH SABAH AZINCA BOYLE OLUYOR" by metin mert can on Vimeo, the home for high quality videos and the people who love them. Sabahan cuisine is a regional cuisine of Malaysia. As in the rest of Malaysian cuisine, Sabah food is based on staples such as rice with a great variety of other ingredients and different methods of food preparations due to the influence of the state's varied geography and indigenous cultures that were. Latok adalah sejenis rumpai laut yang berwarna hijau dan bentuknya menyerupai buah anggur.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Latok Sabah ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!