Home

Cara Membuat Kuih Apam Manja Sedap 6 Langkah

Aneka Resepi Masakan Populer, Mudah dan Sedap.

Anda pernah cuba buat sendiri Resepi Kuih Apam Manja di rumah? Jika belum pernah, anda harus cuba resipi perkongsian ni. Sedap sangat! Malah hasilnya juga sangat lembut, segar dan yang paling penting, terjamin kebersihannya. Bila buat sendiri, anda boleh kawal penggunaan bahan pengawet dan juga MSG. Barulah boleh makan tanpa rasa ragu. Bahan Kuih Apam Manja yang digunakan pun sangatlah mudah dan ringkas. Jadi, selamat mencuba!. Resepi kuih dari bahan yang senang dan mudah untuk didapati. Hari ni ita sediakan kuih manja. Kuih ni popular di pantai timur tau.

Kuih Apam Manja - resepipouler.com Selalunya jumpa kat kedai je kuih apam puri ni. Apa kata buat sendiri di dapur anda mengikut resepi apam puri sedap dan mudah ni. Kuih Apam atau dipanggil ''apom'' merupakan sejenis kuih tradisional yang popular di Malaysia.

17 Ingredients of Resepi Kuih Apam Manja

Sebenarnya, mungkin ramai tak tahu bahawa cara membuat Kuih Apam Manja ini tidak begitu sukar. Percaya atau tidak, anda boleh cuba menghasilkannya sendiri di rumah hanya dengan 17 bahan dan anda tak perlu bersusah payah membelinya di kedai lagi.

  1. Sedia - bahan untuk inti kastard.
  2. Sedia 1/2 cawan - tepung gandum.
  3. Sedia 1 - sudu besar kastard.
  4. Sedia 1/2 cawan - gula.
  5. Sedia 1 1/2 cawan - susu kotak/cair.
  6. Sedia 1 - sudu kecil pewarna pilihan.
  7. Sedia 1 - sudu kecil esen vanilla.
  8. Sedia 1 - sudu besar marjerin @seri pelangi.
  9. Sedia - BAHAN-BAHAN UNTUK KULIT.
  10. Sedia 1 cawan - tepung gandum.
  11. Sedia 1/2 - sudu kecil serbuk penaik.
  12. Sedia 1 - biji telur.
  13. Sedia 1/4 cawan - gula.
  14. Sedia 1/2 cawan - susu segar/ susu cair.
  15. Sedia 1/2 cawan - air.
  16. Sedia 1 - sudu besar marjerin @seri pelangi ~ dicairkan.
  17. Sedia 1/2 - sudu kecil garam halus.

Kuih apam ini biasanya dibuat sebiji-sebiji dan bewarna putih. Kadangkala pewarna dicampur bagi menghasilkan apam yang bewarna-warni. Kuih apam biasanya gebu dan lembut. Resep Cara Membuat Kue Manja Kekinian Simple Gampang Bangett !!

6 Cara Membuat Kuih Apam Manja

Dah ada 17 bahan di atas? Mari tengok cara membuat Kuih Apam Manja pula. Simple saja cuma 6 langkah.

  1. BAHAN UNTUK INTI KASTARD Masukkan semua bahan KECUALI PEWARNA kedalam periuk. Kacau sebati menggunakan whisk..
  2. Masak diatas api kecil. Sentiasa kacau sehingga adunan kastard pekat.Masukkan marjerin @seri pelangi kacau sebati.Sejukkan dan siap sedia digunakan. • UNTUK PEWARNA YANG BERLAINAN BOLEH BAHAGIKAN ADUNAN YANG TELAH MASAK BARU DILETAKKAN PEWARNA..
  3. BAHAN-BAHAN UNTUK KULIT Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk adunan.Kacau dengan whisk hingga sebati..
  4. Ambil satu senduk kecil adunan dan letakkan diatas pan..
  5. Bila kulit apam dah masak sudukan sedikit inti, lipat dan picitkan supaya kulit apam bercantum..
  6. Sedia dihidangkan.

Video cewek bispak, memek kecil, memek mulus, janda muda, janda gatel, ngentot adik kelojotan, masakan barat, masakan indo, masakan jepang, memek montok, suka coli, masakan manja, abg sange, mesum. Resepi Kuih Apam, salah sebuah juadah yang amat mudah untuk dihidangkan kerana mempunya bahan yang mudah untuk didapati. Ianya sering menjadi menu untuk minum petang oleh kerana. Bagi menyediakan kulit apam, pukul telur dan gula hingga. Apam susu merupakan sejenis apam yang boleh dimakan begitu sahaja atau dengan kelapa.

Mudah saja, bukan? Bahan-bahan pun tak susah nak cari. Dengan perkongsian resepi Kuih Apam Manja ini, mudah-mudahan lebih ramai yang dapat membuatnya sendiri di rumah. Mana tahu, mungkin ada yang dapat jana pendapatan tambahan sekaligus. Selamat mencuba!